donderdag 23 juli 2009

De mooiste reisverhalen

Nu ik zelf op reis ben, leek het me een goed moment om eindelijk eens een lijstje te publiceren van mijn favoriete reisboeken, waarbij ik me van harte aanbevolen houd voor tips van anderen. (PS ik heb dit bericht opgesteld toen ik nog in Nederland zat. Dankzij de wonderen der techniek is het pas een week later gepubliceerd)

Ierland

Tony Hawks,
Round Ireland with a fridge


Hilarisch verslag van een halve Ier/Engelsman die als gevolg van een dronken weddenschap Ierland rondlift met een koelkast als gezelschap. Lachen, gieren, brullen - als je tenminste in de stemming bent voor een lichtelijk melig verhaal.



IJsland

Sally Magnussen,
Dreaming of Iceland


Prachtig, liefdevol portret van IJsland door Sally Magnussen, die met haar bejaarde vader (inmiddels overleden) terugkeert naar het land van zijn geboorte. IJsland, met zijn sagen en zijn onrustige geologie heeft een magie die door dit boek wat mij betreft heel goed wordt getroffen en de humor is onweerstaanbaar.



Spanje

Jason Webster,
Duende


Originele kijk op Spanje van een Britse jongeman die als gitarist de ziel van de flamenco probeert te doorgronden. Hij krijgt een Spaanse minnares, raakt verzeild bij een stel zigeuners in een smerige hoogbouwflat en treedt zelfs op.



Azië

Paul Theroux,
The Great Railway Bazaar


Eén van de eerste reisverhalen die ik las. Per trein door Azië, van Turkije naar China. Ontmoetingen en praatjes met de plaatselijke bevolking. Een zeer onderhoudend en levendig verhaal.



China

Peter Fleming,
News from Tartary


Heerlijk ouderwets-avontuurlijk verhaal van een Engelsman die in de jaren dertig de westelijke woestijn van China doorkruist, samen met een avontuurlijke dame. In die tijd was dit een gebied waar zelden een westerling kwam en dat een aura van geheimzinnigheid over zich had.



Japan

John David Morley,
Pictures from the Watertrade


Niet het gebruikelijke reisverslag, maar het verhaal van een Engelse jongeman die een tijd in Japan woont en daar van dichtbij in de jaren '80 het uitgaansleven meemaakt. Heeft onverwacht veel meer diepgang dan je zou denken. Goed geschreven. Je kunt merken dat de auteur een goede romanschrijver is.



Indonesië

Redmond O'Hanlon,
Into the Heart of Borneo


Hilarisch. Een Engelsman (ja, alweer) die de oerwouden van Borneo intrekt en kennismaakt met al het gruwelijks dat de jungle te bieden heeft, maar geen moment zijn gevoel voor humor en zelfspot verliest. O'Hanlon heeft nog meer geschreven, maar ik ben daar nooit aan begonnen, uit vrees dat het na dit boek tegen zou vallen.



Syrië

Lieve Joris,
De poorten van Damascus


Indringend en uitstekend geschreven verslag van een verblijf bij een Syrische vriendin in Damascus. Ik wou dat ik dit had gelezen, voordat ik naar Syrië ging. Het heeft me veel over dit boeiende land geleerd, dat ik zelf alleen maar als toerist heb leren kennen.



Groenland

Tété-Michel Kpomassie,
Een Afrikaan op Groenland


Wat een charmant boek. Een Togolees uit een gegoede familie raakt al jong gefascineerd door het verre Groenland en maakt zijn droom waar met een verblijf bij de Eskimo's daar. Wie denkt dat Afrikanen primitief en onbeschaafd zijn, wordt door dit boek onmiddellijk uit de droom geholpen.



Verenigde Staten

Bill Bryson,
A Walk in the Woods


Er gaat niks boven Bill Bryson als schrijver van superonderhoudende reisverhalen. Hier is hij na vele jaren in de UK terug in zijn geboorteland Amerika en gaat met een jeugdvriend (middle-aged and spectacularly out of shape) wandelen door de Apalachian Mountains.



Peru

Dervla Murphy,
Eight Feet in the Andes


Hoe een waarlijk onverschrokken Ierse met haar negenjarige dochtertje en een ezel een lange, avontuurlijke voettocht door de Andes maakt. Sympathiek verhaal, met veel aandacht voor de natuur en de Indiaanse bevolking, waar ik veel in herken.



Australië

Bruce Chatwin,
The Songlines


Het meest literaire, meest poëtische reisverhaal dat ik ooit heb gelezen. Moeilijk te omschrijven, gewoon lezen. Eenvoudigweg fantastisch, vooral met betrekking tot de aboriginals.

8 opmerkingen:

  1. Mijn favoriete reisboek* is A Visit to Don Otavio: a Traveller's Tale from Mexico van Sybille Bedford, oorspronkelijk gepubliceerd in 1953 als The Sudden View. Met onderkoelde humor geschreven verslag (ze noemde het zelf een roman) van een reis door Mexico, met de nodige culture clashes, maar ook mooie beschrijvingen van het land en de mensen, en wat politieke geschiedenis.

    *niet dat ik er veel gelezen heb, en ik heb er nog een aantal waaronder Chatwin en Bryson op mijn leeslijstje staan, maar dit boek is sowieso een van mijn favoriete boeken aller tijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn favoriete reisboek* is A Visit to Don Otavio: a Traveller's Tale from Mexico van Sybille Bedford, oorspronkelijk gepubliceerd in 1953 als The Sudden View. Met onderkoelde humor geschreven verslag (ze noemde het zelf een roman) van een reis door Mexico, met de nodige culture clashes, maar ook mooie beschrijvingen van het land en de mensen, en wat politieke geschiedenis. 
     
    *niet dat ik er veel gelezen heb, en ik heb er nog een aantal waaronder Chatwin en Bryson op mijn leeslijstje staan, maar dit boek is sowieso een van mijn favoriete boeken aller tijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Arabian Sands door Wilfred Thesiger (voornamelijk over Oman). Old Glory ea van Jonathan Raban. Songlines van Bruce Chatwin. I'm a stranger here myself van Bill Bryson (viel bijna van de bank van het lachen!). En zie mijn blog voor Jan de Hartog. Ben benieuwd waar jij nu bent, wordt het geen tijd voor een reisboek van Anna van Gelderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sorry, Songlines stond er al bij. Zeer indrukwekkend inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat boek van Sybille Bedford kende ik nog niet, maar ik ga het in de gaten houden. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Arabian Sands heb ik ook gelezen, maar dan heel lang geleden, zodat ik er niet verschrikkelijk veel meer van weet. Alle reisboeken van Bill Bryson heb ik verslonden, maar deze titel kende ik nog niet! En van Jonathan Raban heb ik een roman op de plank, maar van Old Glory heb ik nooit gehoord. Mijn verlanglijstje blijft maar groeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb het boek inmiddels voor voor 4,88 euro op de kop getikt via Amazon. Het klinkt goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha! het Bill Bryson-mysterie is ook opgelost. Ik vroeg me al of waarom ik nooit van deze titel had gehoord. Het boek blijkt in de UK te zijn uitgebracht onder de titel Notes from a Big Country en ik vond het destijds zo leuk dat ik het meteen aan iemand cadeau heb gegeven.
    Het boek van Jonathan Raban had erg goede recensies op Amazon en dat heb ik nu dus ook maar aangeschaft.

    BeantwoordenVerwijderen