donderdag 1 oktober 2009

Beste romans van het millennium

Lijstjes zijn onweerstaanbaar. Het on-line literaire tijdschrift The Millions heeft twee Top-20s opgesteld met de beste romans van het millennium, één bijelkaar gestemd door eenvoudige lezers en één door deskundige lieden als schrijvers, redacteuren en recensenten. Toen zat er maar één ding op: ik moest mijn eigen Top-20 maken. Na veel dubben & wikken & wegen is dit er uit gekomen, waarbij ik mezelf uit luiheid voor de overzichtelijkheid heb beperkt tot Engelstalige boeken.
Welke Engelstalige romans heb ik nog gemist? Wat zijn jouw absolute favorieten van dit millennium in het Engels?

17 opmerkingen:

  1. Fijn lijstje, daar staat nog heel wat op wat ik nog niet gelezen heb. Mijn absolute favoriet is Sister of my Heart, van Chitra Banerjee Divakaruni.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Did  you read The falls, Joyce Carol oates?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar heb ik nou nog nooit van gehoord, noch van de schrijfster, noch van het boek. Maar volgens mijn geautomatiseerde adviseur op LibraryThing zal ik het "hoogstwaarschijnlijk leuk vinden", en ik lees graag over India, dus het komt onmiddellijk op mijn nog-te-lezen lijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, ik heb een wat moeizame relatie met Joyce Carol Oates. Ik heb in het verleden wel eens wat haar gelezen, maar dat sloeg geloof ik niet  helemaal aan, alhoewel ik me er verder niet veel meer van kan herinneren. Ik zal het boek eens in de gaten houden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben niet zo thuis in de Engelstalige boeken maar The Agony and the Ecstasy van Irving Stone over Michelangelo las ik achter elkaar uit. Dat boek van Faber, The Crimson Petal and the White, is dat ontleend aan het werk van Lord Tennyson dat je weet? Is verbluffend mooi op muziek gezet door Roger Quilter dus dat maakt me wel nieuwsgierig.

    groeten,

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Even het boek van Stone opgezocht, maar dat is helaas gediskwalificeerd voor deze lijst, want het stamt uit het vorige millennium (1961) *DONT_KNOW* Je hebt echter wel mijn nieuwsgierigheid gewekt m.b.t. Irving Stone, van wie ik nog nooit iets gelezen heb.
    The Crimson Petal and the White is inderdaad ontleend aan een gedicht van Tennyson. Wat goed dat je dat gespot hebt; mij was het destijds ontgaan. Ik vond het boek in ieder geval fantastisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Was het millenium-criterium gemakshalve even vergeten :)

    "Lust for Life" van Stone over Vincent van Gogh is ook de moeite waard

    groet,

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Slechts een greep, en niet in een bepaalde volgorde, maar gewoon met heel veel plezier gelezen:
    * Shakespeare on toast. Getting a taste for the bard (2008), is een hilarische introductie tot leven en werk, van Ben Crystal, die samen met zijn vader David The Shakespeare Miscellany (2005) schreef, ook niet te versmaden, evenmin trouwens als David Chrystals Think on my words. Exploring Shakespeare's language (2008) en nog veel meer titels. (De Crystals hebben een prachtige Shakespeare-site.) De vele andere Shakespeare-'biografieën' die het afgelopen decennium zijn verschenen zijn trouwens alle een genot om te lezen.
    * Aaron Lansky, Outwitting History. The amazing adventures of a man who rescued a million yiddish books (2004) -- titel zegt genoeg.
    * Chuck Zerby, The Devil's Details. A History of Footnotes[*] (2002): verrukkelijk, net zo prikkelend als Lynne Truss, Eats, shoots & leaves: the zero tolerance approach to punctuation (2003)
    * Gelukkig zit hij in dit millennium: Simon Winchester, The Meaning of Everything. The Story of the Oxford English Dictionary (2003)
    * Jenny Diski, Apology for the woman writing (2008), soms iets te ongeloofwaardige maar nog steeds goed te pruimen roman over Marie de Gournay, die Montaignes literaire nalatenschap verzorgde.
    * Iain Pears, The Dream of Scipio (2002) (historische roman)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een interessante lijst, Monique - echter we moeten wel streng zijn en alleen de romans mee laten tellen ;) Dan blijven over Jenny Diski en Iain Pears. Van Diski heb ik al heel lang een boek in mijn kast staan, dus het wordt nu echt de hoogste tijd om dat er eens uit te pakken. En wat betreft Pears: An Instance of the Fingerpost is één van mijn favoriete romans van de jaren '90 (in de Top 20). The Dream of Scipio en Stone's Fall vond ik allebei erg goed, maar net niet goed genoeg voor mijn top 20.
    De rest ziet er trouwens erg interessant uit, vooral Exploring Shakespeare's Language. Dat gaat meteen op mijn verlanglijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ai, Anna, lees ik voor 'romans' toch 'boeken'! Over lezen gesproken... 

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb nu pas gelegenheid om mijn lijstje te posten. Van het jouwe heb ik alleen Mark Haddon en Gilead gelezen. Verdere favorieten zijn, in min of meer aflopende volgorde:

    The Earth Hums in B Flat - Mari Strachan (2009; staat in je sidebar, zie ik :) )
    What Was Lost - Catherine O'Flynn (2007)
    The Little Friend - Donna Tartt (2002)
    Odd One Out - Lissa Evans (2004)
    The Moth Diaries - Rachel Klein (2002; zou je YA kunnen noemen)
    Coraline - Neil Gaiman (2002; kinderboek)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. <span>Ik heb nu pas gelegenheid om mijn lijstje te posten. Van het jouwe heb ik alleen Mark Haddon en Gilead gelezen. Verdere favorieten zijn, in min of meer aflopende volgorde: 
     
    The Earth Hums in B Flat - Mari Strachan (2009; staat in je sidebar, zie ik) :) What Was Lost - Catherine O'Flynn (2007) 
    The Little Friend - Donna Tartt (2002) 
    Odd One Out - Lissa Evans (2004) 
    The Moth Diaries - Rachel Klein (2002; zou je YA kunnen noemen) 
    Coraline - Neil Gaiman (2002; kinderboek)</span>

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bedankt voor de tips. Het boek van Mari Strachan heb ik inderdaad net gekocht en ik heb het n.a.v. jouw commentaar meteen naar de toppositie in de stapel op mijn nachtkastje gepromoveerd. Ik ga er aan beginnen, zodra ik The Dig uit heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik was nog vergeten te zeggen dat het me in bepaalde opzichten aan Behind the Scenes at the Museum van Kate Atkinson deed denken, een ander favoriet boek van mij.

    En wat me pas opviel nadat ik mijn lijstje had gepost: 5 van de 6 titels hebben een jong meisje als hoofdpersoon, behalve, hoe toevallig, Odd One Out. :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nog beter. Ik ben ook dol op Kate Atkinson's Behind the Scenes at the Museum.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Anna, ik lees weinig recente Engelstalige literatuur, maar twee boeken waar ik erg van genoten heb zijn:
    - Michel Faber: The crimson petal and the white
    - Gregory David Roberts: Shantaram
    Ook vond ik het boek van Mark Haddon: The curious incident of the dog in the night time erg onderhoudend.
    Van de Nederlandstalige literatuur van na 2000 vielen mij op:
    - Jeroen Brouwers: Geheime kamers
    - Kader Abdolah: Het huis van de moskee en vooral de roman de boodschapper over het leven van Mohammed.
    Een zeer recent boek (2011) dat ik ook geweldig vind is de graphic novel "Habibi" van Craig Thompson.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Erik, ik heb nog nooit van Gregory David Roberts en zijn Shantaram gehoord, dus je hebt me nu nieuwsgierig gemaakt. Ik ga dit boek gauw eens opzoeken op het onvolprezen LibraryThing.

    BeantwoordenVerwijderen