dinsdag 25 mei 2010

Wie wint het biggetje en het krat champagne?

Ofwel: welke schrijver gaat dit jaar naar huis met de Britse Bollinger Everyman Wodehouse prize for comic fiction, een prijs waarvan het bestaan mij tot voor kort volledig ontgaan was, maar die al in 2000 is ingesteld? Uit een shortlist van vijf heeft de jury tot mijn voldoening unaniem gekozen voor Ian McEwans eerste komische roman Solar (hier door mij besproken). De vier boeken die de jury minder grappig vond dan Solar zijn:
  • David Nicholls's One Day
  • Tiffany Murray's Diamond Star Halo
  • Paul Murray's Skippy Dies,
  • Malcolm Pryce's From Aberystwyth With Love.
Ik heb ze verder geen van alle heb gelezen, maar moet bekennen dat ik de titel From Aberystwyth With Love wel erg veelbelovend vind klinken.

Voorgaande prijswinnaars zijn:
  • 2009 Jeff Dyer's Jeff in Venice, Death in Varanasi
  • 2008 Will Self's The Butt
  • 2007 Paul Torday's Salmon Fishing in the Yemen
  • 2006 Christopher Brookmyre's All Fun and Games until Somebody Loses an Eye
  • 2005 Marina Lewycka's A Short History of Tractors in Ukrainian
  • 2004 Jasper Fforde's The Well of Lost Plots
  • 2003 DBC Pierre's Vernon God Little
  • 2002 Michael Frayn's Spies
  • 2001 Jonathan Coe's The Rotters’ Club
  • 2000 Howard Jacobson's The Mighty Walzer
De winnaar van 2001 heb ik nog niet zo lang geleden met veel plezier gelezen (en besproken), die van 2002 heb ik heel toevallig net aangeschaft, die van 2004 staat al een tijdje in de kast en van Christopher Brookmyre heb ik het aantrekkelijk getitelde One Fine Day in the Middle of the Night op de plank liggen. Kent iemand anders één van deze boeken of schrijvers?

8 opmerkingen:

  1. De winnaar uit 2003 heb ik gelezen en vond ik erg goed (http://boekenwijs.blogspot.com/2007/04/vernon-god-little.html). Naar die van 2007 ben ik nieuwsgierig en volgens mij wilde ik die graag lezen, maar ik weet niet meer waarom nou precies...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had Vernon God Little destijds alleen maar gekocht omdat ik een tijdje dacht dat ik elke Booker Prize winnaar moest lezen (daar ben ik nu allang weer over heen), niet omdat het me op het eerst gezicht zo'n fantastisch boek leek, maar jouw bespreking ervan klinkt toch wel erg goed, moet ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. :) Het idee dat ik alle Booker Prize winnaars (en iets van alle Nobelprijswinnaars) moet lezen heb ik nog steeds. Ik sta op het punt te beginnen aan Paddy Clarke Ha Ha Ha van Roddy Doyle, die in 1993.

    Nu ik het lijstje nog eens doorkeek, bedacht ik dat ik ook A Short History of Tractors in Ukrainian gelezen heb. Die was inderdaad wel grappig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van Will Self heb ik een stuk of drie boeken in de kast staan maar nog niet gelezen. The Rotters' Club heb ik op tv gezien en naar aanleiding daarvan Jonathan Coe op mijn leeslijst gezet, All Fun and Games... vind ik zo'n prachtige titel dat ik daar zeker achteraan moet, en van Skippy Dies heb ik een paar goede recensies gelezen, plus dat de originele uitgave van drie softcover banden in een cassette er erg mooi uitzag (ik zag het later bij The American Book Center als één hele dikke paperback, dat sprak me toch minder aan).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Paddy Clarke vond ik destijds zeer charmant; heel veel weet ik er niet meer van, maar ik ben naar aanleiding daarvan wel meer Doyle gaan lezen. Ik ben benieuwd wat jij er van vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Skippy Dies is inderdaad op meerder plekken positief besproken. Het is één van die boeken die ik een beetje in de gaten ga houden en misschien ook wel ga kopen. En het is maar goed dat ik tegewoordig heel ver van The American Book Center woon, anders liet ik me veel te gemakkelijk verleiden om mooi uitziende boeken aan te schaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Comedy fiction is not very fashionable these days, although it is good to see that at least four books could be found this year!  I have read other books by Malcolm Pryce and I did not thing they were very good.  I will be interested to see what you make of it

    BeantwoordenVerwijderen
  8. I recently bought Aberystwyth Mon Amour, because I simply couldn't resist the title, but humor is often very personal and I am not sure yet whether this one is for me, but knows, I might become addicted ;)

    BeantwoordenVerwijderen