vrijdag 2 juli 2010

Klaar voor de Noordpool

Er staan twee spannende weken voor de boeg: in de loop van vandaag reis ik af naar Schiphol (met mijn ouders wakend over huis en poes) en morgenochtend vlieg ik via Oslo naar Spitsbergen, waar het een paar graden boven nul is. Dat betekent dus dat ik zometeen middenin een hittegolf gehuld in winterkleren de trein in moet en het op de een of andere manier klaar moet spelen om mijn hotel op Schiphol te halen zonder te smelten.

Voor wie dat nog niet wist: Spitsbergen ligt 700 km ten noorden van Noorwegen (nog verder naar het noorden dan Nova Zembla) en het is er in juli gemiddeld een graad of vijf, zes. Ideaal vakantieweer dus - zeker vergeleken met de tropische temperatuur van nu waar ik langzaam bij verwelk. Hoe kwam ik in hemelsnaam op het idee om daar naar toe te gaan? Dat was door dit boek van een negentiende-eeuwse edelman en avonturier uit Ierland. En wat ga ik in hemelsnaam doen op Spitsbergen? Genieten van een spectaculair ongerept ruig landschap. Per schip, want er zijn geen wegen, wel één klein stadje, een luchthaventje, een mini-universiteitje, een internationaal onderzoeksstationnetje en een Russisch mijnwerkersnederzettinkje. Er wonen aanzienlijk meer ijsberen dan mensen, reden waarom je altijd iemand met een geweer bij je moet hebben als je de natuur in gaat.

Ik reis te midden van een internationaal gezelschap op een expeditieschip, waar diverse indrukwekkend klinkende experts ons alles gaan vertellen over de natuur om ons heen: de geologie, de zeedieren, de vogels, de landdieren.  We gaan twee keer per dag van boord met zodiacjes, op bezoek bij de walrussen en de papegaaiduikers en hopen natuurlijk vooral veel ijsberen te spotten - van een veilige afstand, wel te verstaan.

Ik ga ervan uit dat ik ook nog wel aan lezen toekom en heb een stapeltje lichte kost ingepakt:
  • Piece of my Heart van Peter Robinson (vorig jaar ook al meegenomen naar Namibië en toen ongelezen weer mee naar huis gezeuld)
  • Total Control van David Baldacci (idem)
  • The Restaurant at the End of the Universe van Douglas Adams (gezellige sf)
  • Frost on my Moustache van Tim Moore, het enige boek dat ook echt iets met Spitsbergen te maken heeft en dat op komische wijze belooft voort te borduren op het boek dat mij inspireerde tot deze reis (zie hierboven).
Op 15 juli hoop ik via een tussenstop in Oslo weer op Schiphol te landen - als de ijsberen mij tenminste met rust laten, er geen vulkaan ontploft en het vliegtuig niet kapot gaat zoals vorig jaar toen ik met 26 uur vertraging weer in Nederland kwam. Deze keer gaat alles vast goed.

6 opmerkingen:

  1. Mijn jongste dochter is ook zeer geinteresseerd in Spitsbergen, Anna, en heeft nogal wat boeken erover. Ze zou er vast ook heen gaan als ze kon, maar als gescheiden moeder met drie kinderen en een fulltime baan zit het er voorlopig niet in. Misschien later eens.

    Ik wens jou intussen een prettige reis en een mooi verblijf daar. Ik kijk alvast uit naar je reisverslag.

    Hartelijke groet, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je goede wensen. Loes. Ik hoop dat je dochter ook nog eens de kans krijgt naar Spitsbergen te gaan en ik zal deze keer extra mijn best doen op mijn reisverslag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goeie reis en behouden vaart!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik wens je een supertijd daar!  :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel plezier in het koude noorden en ik hoop dat je veel ijsberen mag zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Iedereen bedankt voor de goede wensen en ja, ik heb wel vijf ijsberen gezien, waaronder twee jonkies. O wat waren ze mooi!

    BeantwoordenVerwijderen