vrijdag 16 juli 2010

Wat is het hier warm

Aan de rand van het hoofdplaatsje van Spitsbergen: niet zonder geweer het dorp uit!
Gisteravond ben ik teruggekeerd vanuit Spitsbergen na een tussenstop in Oslo, waar ik de ochtend heb doorgebracht met heftig zwetend door de stad sloffen. Ik was na bijna twee weken helemaal aangepast aan de heerlijk koele 0 tot 6 C van het allerhoogste noorden en moest nu het vliegtuig betreden in een stinkend t-shirt dat ik op Spitsbergen nog speciaal had laten wassen, zodat ik tenminste lekker fris het luchtruim in kon.

Och jee, nog geen 24 uur thuis en nu alweer aan het klagen. Het goede nieuws is dit: ik heb een fantastisch mooie reis gehad. Ik hoop binnen een week een reisimpressie met kiekjes klaar te hebben, en dan kan iedereen zien hoe wonderschoon Spitsbergen is. Alhoewel, ik zou maar weinig mensen aanraden om ook zo'n reis te maken. Alleen de zonderlinge zielen die geen problemen hebben met temperaturen van even boven het vriespunt, heftig geïnteresseerd zijn in wilde dieren, vogels fantastisch vinden, gefascineerd zijn door minimalistische landschappen en een flexibele instelling hebben, zou ik ook op een dergelijke reis sturen.

O ja, en ik heb ook nog wat vakantielectuur verorberd. Piece of my Heart van Peter Robinson en Frost on my Moustache van Tim Moore zijn uit en aan Total Control van David Baldacci wordt gewerkt. Besprekingen volgen.

Nu eerst 1300 foto's doorploegen.

Posted by Picasa

7 opmerkingen:

  1. Klinkt geweldig. zo'n reis. Is wel mijn ding :) . Welkom terug in ieder geval, ben benieuwd naar je verslag.

    groet,

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. welkom thuis! wij vertrekken morgen, zo lossen we elkaar fijn af. ben weer reuze benieuwd naar je verslag en foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Welkom terug Anna! Leuke foto! Ik ben blij dat je geen hongerige ijsbeer hebt ontmoet op je weg, of had je een geweer bij je?
    Die temperatuur lijkt me wel wat, beter dan die hitte die we hier hadden.

    Van Peter Robinson heb ik nogal wat werkjes verslonden toen ik nog 's avonds in bed las. Heeft hij al een nieuwe vriendin?

    Groet, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De hitte hier was afgrijselijk en ik heb meermalen gedacht dat jij daar lekker geen last van had. In de krant stonden de afgelopen weken toevallig een paar artikelen over Ramsey Nasrs reis naar Spitsbergen, dat was interessant. Laat je nog wat meer foto's op je blog zien?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In dit deel is hij alleen goede vriendjes met een vrouwelijke collega, maar wie weet in deel 17...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb inmiddels één artikel van Ramsey Nasr teruggevonden (ik heb een weekendabonnement) en het was interessant om te lezen. De nadruk lag op zijn reis kennelijk sterk op klimaatverandering en geologie, terwijl ons vooral veel is bijgebracht over ijsberen, walvissen, vogels en plantjes, alhoewel er ook lezingen waren over geologie, glaciologie, en klimaatverandering aan de orde kwam in een lezing over de toekomst van de ijsberen.
    Er komt nog een hele bladzijde op mijn webstek over de reis, met mijn mooiste foto's. Als die klaar is, verschijnt er hier wel een seintje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Och, ik pas wel in dat plaatje denk ik! :) Als maar niet alle vakanties zo frisjes zijn... ;)

    BeantwoordenVerwijderen