donderdag 18 november 2010

The Big Read

Speciaal op verzoek van Gnoe hier mijn lijst van honderd bekende boeken van The Big Read van de BBC, waarvan volgens diezelfde BBC de gemiddelde Britse volwassene er slechts zes heeft gelezen. Zelf kom ik op 67 (als ik goed geteld heb) waarvan ik er behoorlijk wat voor mijn studie Engels heb gelezen, dus zo'n kunst is dat nou ook weer niet. Wil je ook meedoen en laten zien hoeveel van deze boeken je hebt gelezen? Volg dan de instructies:
  • Maak de boeken die je hebt gelezen vetgedrukt.
  • Maak de boeken die je van plan te lezen schuingedrukt.
  • Onderstreep je favorieten.
  • Krijg andere boekengekken zo gek dat ze ook meedoen.
    1 Pride and Prejudice - Jane Austen
    2 The Lord of the Rings - JRR Tolkien
    3 Jane Eyre - Charlotte Bronte

    4 Harry Potter series - JK Rowling (niet verder gekomen dan deel 1)
    5 To Kill a Mockingbird - Harper Lee
    6 The Bible
    7 Wuthering Heights - Emily Bronte
    8 Nineteen Eighty Four - George Orwell
    9 His Dark Materials - Philip Pullman
    10 Great Expectations - Charles Dickens
    11 Little Women - Louisa M Alcott
    12 Tess of the D'Urbervilles - Thomas Hardy

    13 Catch 22 - Joseph Heller
    14 Complete Works of Shakespeare (tot op heden hoogstens de helft)
    15 Rebecca - Daphne Du Maurier
    16 The Hobbit - JRR Tolkien
    17 Birdsong - Sebastian Faulks
    18 Catcher in the Rye - JD Salinger
    19 The Time Traveller's Wife - Audrey Niffenegger
    20 Middlemarch - George Eliot
    21 Gone With The Wind - Margaret Mitchell
    22 The Great Gatsby - F Scott Fitzgerald
    23 Bleak House - Charles Dickens
    24 War and Peace - Leo Tolstoy
    25 The Hitch Hiker's Guide to the Galaxy - Douglas Adams
    26 Brideshead Revisited - Evelyn Waugh
    27 Crime and Punishment - Fyodor Dostoyevsky

    28 Grapes of Wrath - John Steinbeck
    29 Alice in Wonderland - Lewis Carroll
    30 The Wind in the Willows - Kenneth Grahame
    31 Anna Karenina - Leo Tolstoy
    32 David Copperfield - Charles Dickens

    33 Chronicles of Narnia - CS Lewis
    34 Emma - Jane Austen
    35 Persuasion - Jane Austen

    36 The Lion, The Witch and The Wardrobe - CS Lewis
    37 The Kite Runner - Khaled Hosseini
    38 Captain Corelli's Mandolin - Louis De Bernieres
    39 Memoirs of a Geisha - Arthur Golden
    40 Winnie the Pooh - AA Milne
    41 Animal Farm - George Orwell
    42 The Da Vinci Code - Dan Brown
    (het beroerdste boek van de hele lijst)
    43 One Hundred Years of Solitude - Gabriel Garcia Marquez
    44 A Prayer for Owen Meaney - John Irving
    45 The Woman in White - Wilkie Collins

    46 Anne of Green Gables - LM Montgomery
    47 Far From The Madding Crowd - Thomas Hardy
    48 The Handmaid's Tale - Margaret Atwood
    49 Lord of the Flies - William Golding
    50 Atonement - Ian McEwan
    51 Life of Pi - Yann Martel
    52 Dune - Frank Herbert
    53 Cold Comfort Farm - Stella Gibbons
    54 Sense and Sensibility - Jane Austen
    55 A Suitable Boy - Vikram Seth
    56 The Shadow of the Wind - Carlos Ruiz Zafon
    57 A Tale Of Two Cities - Charles Dickens
    58 Brave New World - Aldous Huxley
    59 The Curious Incident of the Dog in the Night-time - Mark Haddon

    60 Love In The Time Of Cholera - Gabriel Garcia Marquez
    61 Of Mice and Men - John Steinbeck
    62 Lolita - Vladimir Nabokov
    63 The Secret History - Donna Tartt
    64 The Lovely Bones - Alice Sebold
    65 Count of Monte Cristo - Alexandre Dumas
    66 On The Road - Jack Kerouac
    67 Jude the Obscure - Thomas Hardy
    68 Bridget Jones' Diary - Helen Fielding

    69 Midnight's Children - Salman Rushdie (gestrand op p. 76)
    70 Moby Dick - Herman Melville
    71 Oliver Twist - Charles Dickens
    72 Dracula - Bram Stoker
    73 The Secret Garden - Frances Hodgson Burnett
    74 Notes From A Small Island - Bill Bryson

    75 Ulysses - James Joyce
    76 The Bell Jar - Sylvia Plath
    77 Swallows and Amazons - Arthur Ransome
    78 Germinal - Emile Zola
    79 Vanity Fair - William Makepeace Thackeray
    80 Possession - AS Byatt

    81 A Christmas Carol - Charles Dickens
    82 Cloud Atlas - David Mitchell
    83 The Color Purple - Alice Walker
    84 The Remains of the Day - Kazuo Ishiguro
    85 Madame Bovary - Gustave Flaubert
    86 A Fine Balance - Rohinton Mistry

    87 Charlotte's Web - EB White
    88 The Five People You Meet In Heaven - Mitch Albom
    89 Adventures of Sherlock Holmes - Sir Arthur Conan Doyle
    90 The Faraway Tree Collection - Enid Blyton
    91 Heart of Darkness - Joseph Conrad
    92 The Little Prince - Antoine De Saint-Exupery
    93 The Wasp Factory - Iain Banks

    94 Watership Down - Richard Adams
    95 A Confederacy of Dunces - John Kennedy Toole
    96 A Town Like Alice - Nevil Shute (op de middelbare school; kan me er niks meer van herinneren)
    97 The Three Musketeers - Alexandre Dumas
    98 Hamlet - William Shakespeare

    99 Charlie and the Chocolate Factory - Roald Dahl
    100 Les Miserables - Victor Hugo

    24 opmerkingen:

    1. 29, zonder studie Engels. Maar wel weer vele die  u niet las.

      Wil nog lezen:  _Middlemarch_

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Grappig, ik kom op 30. En er staat nog net zo'n aantal op mijn te-lezen-lijst(je).

      BeantwoordenVerwijderen
    3. Voila, ook op mijn blog te zien. Ik tel er slechts twintig maar ga desondanks goedgemutst het leven door :)

      groet,

      Koen

      BeantwoordenVerwijderen
    4. Ik heb er zo'n 36 gelezen, met nog een stuk of 5, 6 waarvan ik niet meer weet of ik ze gelezen heb. Die klassiekers, wie kan ze uit elkaar houden? Dus 36-42. Zonder Engelse studie.

      Maar goed, maak een ander lijstje en ik heb er missschien 12 gelezen, of 86. Zo'n lijstje is ook maar afhankelijk van wie het maakt, toch?

      BeantwoordenVerwijderen
    5. Dan ben je in ieder geval heel wat beter belezen dan de gemiddelde Brit!

      BeantwoordenVerwijderen
    6. Middlemarch is prachtig. Ik heb het zelfs meerdere malen gelezen, maar je moet er wel de tijd voor nemen, is mijn ervaring.

      BeantwoordenVerwijderen
    7. Dan ga ik zometeen even jouw lijst bekijken.

      BeantwoordenVerwijderen
    8. <span>"Die klassiekers, wie kan ze uit elkaar houden?"</span>
      Ja, ik haal Jane Eyre en Dracula ook altijd door elkaar, en Crime & Punishment en Pride & Prejudice, en ga zo maar door ;)

      BeantwoordenVerwijderen
    9. Heeft de BBC dit samengesteld? Ik vind het zo'n raar lijstje. The Complete Works of Shakespeare (wie zou die in hemelsnaam allemaal gelezen hebben?) staat genoemd, maar ook Hamlet. En The Chronicles of Narnia met een paar plaatsen lager The Lion, the Witch and the Wardrobe. Slordig!

      Desondanks doe ik natuurlijk wel mee, ik zal de link later posten.

      BeantwoordenVerwijderen
    10. Ehh, The Complete Works?...Nou, ik dus...Verder ben ik vrij normaal hoor :)

      BeantwoordenVerwijderen
    11. Echt waar? Toneelstukken, gedichten, alles? In dat geval hoef je niet zo bescheiden te zijn met "Ik tel er slechts twintig"! :) Waar kan ik jouw blog vinden?

      BeantwoordenVerwijderen
    12. Ben bang van wel. Toneelstukken heb ik (weliswaar vertaald) in mijn bezit en gelezen. Sonnetten bezit ik weer niet maar wel gelezen. Mijn blog vind je op http://casakoen.posterous.com/ hoewel Shakespeare er niet op staat, toen "blogde" ik nog niet

      BeantwoordenVerwijderen
    13. 47 gelezen. Idioot om the Time Traveller's Wife in deze lijst tegen te komen!

      BeantwoordenVerwijderen
    14. Gnoe (@Graasland)19 november 2010 om 22:48

      Ik ben nog steeds onder de indruk van jouw 67! :)
      The Wasp Factory is een van de weinige boeken waarin ik een (klein) stukje oversloeg omdat ik het niet aankon... zo heftig. Is dat een aanbeveling? ;)
      En van Lolita kan ik de unabridged audioversie aanraden, voorgelezen door.. Jeremy Irons! Het stuurt een beetje lastig op, anders mocht je mijn cassettebandjes wel lenen. :)

      O en @ Heldinne: als Harry Potter in de lijst mag, dan The Time Traveller's Wife zeker! ;)

      BeantwoordenVerwijderen
    15. Ik moet bekennen dat ik best genoten heb van The Time Traveller's Wife en tranen met tuiten heb vergoten bij het einde.

      BeantwoordenVerwijderen
    16. Ik heb Lolita al tijden in de kast staan, maar kom er maar niet toe, omdat de hoofdpersoon zo weerzinwekkend schijnt te zijn. En toch bedankt voor het aanbod van Jeremy Irons (mooie Britse stem)! Ik vind het trouwens heel lastig om al luisterend een boek tot me te nemen. Ik ben zo iemand die het echt moet lezen, en die dan op gezette momenten stil staat bij de tekst en terugbladert.
      Wat betreft The Wasp Factory: ik vind heftigheid niet onder alle omstandigheden een aanbeveling, maar als het erg goed geschreven is, kan ik het wel pruimen. En Banks schrijft natuurlijk wel goed, al heb ik The Wasp Factory nog steeds niet gelezen.

      BeantwoordenVerwijderen
    17. En wat dacht je van Mitch Albom! =-O

      BeantwoordenVerwijderen
    18. Dat lijkt me nou echt een heel erg verschrikkelijk boek! Ik heb LibraryThing zojuist ook even geraadpleegd en hun automatische smakenvergelijker zegt:"<span>LibraryThing denkt dat je Vijf ontmoetingen in de hemel niet goed zal vinden(betrouwbaarheid voorspelling: erg hoog)" Dat dacht ik al.
      </span>

      BeantwoordenVerwijderen
    19. Ja, weer zo'n "hartverwarmend" boek waar Amerikanen het patent op schijnen te hebben, maar waar ik spontaan misselijk van word.

      Heeft LibraryThing ook iets te zeggen over Come, Thou Tortoise van Jessica Grant? Ik heb het net gelezen en vond het prachtig, en ik zie dat The Curious Incident of the Dog in the Night-time (waar het in de verte aan doet denken) een van je favorieten is.

      BeantwoordenVerwijderen
    20. Ik blijk de meme al eens te hebben gedaan!

      http://users.livejournal.com/_lethe_/76197.html

      Volgens mij is de enige verandering dat ik The Remains of the Day inmiddels heb aangeschaft en dus van plan ben te gaan lezen. :)

      BeantwoordenVerwijderen
    21. Het orakel heeft gesproken: "<span>LibraryThing denkt dat je Come, Thou Tortoise goed zal vinden (betrouwbaarheid voorspelling: heel laag)" Ik had er nog nooit van gehoord, maar het klinkt als een leuk en origineel boek, dus ik heb het maar op mijn verlanglijstje gezet.
      </span>

      BeantwoordenVerwijderen
    22. The Remains of the Day is een prachtig boek, aangriijpend in a very understated way (ik heb even geen goede term voor understated in het Nederlands).

      BeantwoordenVerwijderen
    23. Hoi Anna, ik kom op 41 plus een paar gedeeltelijk gelezen.

      BeantwoordenVerwijderen
    24. Dat is een heel respectabel aantal, Erik.

      BeantwoordenVerwijderen