donderdag 22 september 2011

Boekblogger van de week Marieke van Cultuur enzo

Omdat ik niet altijd zelf aan het woord wil zijn, en  andere boekbloggers die in het Nederlands schrijven ook graag eens in de schijnwerpers zet, verschijnt op deze plek de komende tijd een serie over medeboekenliefhebbers die in het Nederlands bloggen. Deze week geef ik het woord aan Marieke van Cultuur enzo.

Wie is de mens achter de blogger?

Ik ben afgestudeerd als kunsthistorica aan de universiteit van Gent en voor zover ik weet ben ik altijd verzot geweest op boeken. Mijn ouders vertellen me nu nog dat mijn favoriete speelgoed als peuter boekjes waren. Toen verscheurde ik ze meestal, maar mijn liefde voor boeken is alleen maar toegenomen vanaf het moment dat ik kon lezen. Tijdens mijn puberteit en in een latere studie economie is het lezen een beetje afgezwakt. Toen ik tijdens mijn studie kunstgeschiedenis aan de universiteit kon kiezen voor een minor literatuur heb ik geen seconde getwijfeld. Ik ben hierdoor weer meer in aanraking gekomen met boeken en lezen en bovendien heb ik geleerd wat voor mij de voorwaarden zijn voor een goed boek. Intussen ben ik twee jaar afgestudeerd en ben ik nog steeds op zoek naar werk in de culturele sector. Ik heb al een aantal uitzendjobs gedaan, maar kunst, cultuur en literatuur blijft mijn passie. Daarom ben ik met een blog gestart waar ik deze dingen kwijt kan.Verder doe ik ook aan karate, ben ik eigenlijk heel erg verlegen, woon ik in Gent samen met mijn hele lieve filmfreak vriendje en ben ik verzot op thee drinken en nagellak kopen.

Wat voor soort blog heb je?
Ik heb een blog over kunst, cultuur en literatuur. Ik schrijf dus eigenlijk gewoon over alles dat me interesseert binnen het ruime culturele veld. De ene keer schrijf ik over een tentoonstelling, een volgende keer vergelijk ik een boek met de verfilming en nog een andere keer schrijf ik een volledig artikel over outsiderkunst of over hoe je werk kan zoeken binnen de culturele sector.Omdat ik zo graag lees, schrijf ik veel reviews over boeken. Zeker de laatste tijd is mijn blog meer een meer aan het evolueren naar een rasechte boekenblog. Ik lees vooral Engelstalige literatuur, maar hier en daar kan er ook een Nederlandstalig boek tussen zitten. Voor mij is een goed boek gewoon een goed boek of het nu gaat om Harry Potter, Anna Karenina of Stieg Larsson . Ik spits me dan ook niet vast op één specifiek soort boeken, hoewel de meeste boeken die ik lees eerder onder de noemer van literaire roman vallen. Ook goede non-fictie boeken over kunst, geschiedenis, filosofie en psychologie/psychoanalyse en biografieën van kunstenaars kunnen me wel bekoren.

Wat zijn drie van je lievelingsboeken?
  • David Mitchell – The Thousand Autumns of Jacob de Zoet (bespreking).
    Jacob de Zoet reist naar Dejima, een kunstmatig eilandje voor de kust van Nagasaki om er als klerk te werken voor de Oost-Indische Compagnie. Hij maakt er kennis met de Japanse cultuur en hij wordt verliefd op een Japanse vroedvrouw.Het verhaal lijkt op het eerste zicht zeemzoeterig, maar dat is het allerminst. Het leven op Dejima is verschrikkelijk hard en om te overleven moet Jacob de Zoet al zijn kennis en vaardigheden aanwenden. Het boek zit goed in elkaar en David Mitchell heeft een mooi taalgebruik.
  • Ken Kesey -  One Flew over the Cuckoo’s Nest (bespreking).   
    Randall McMurphy laat zich voor gek verklaren en opsluiten in de psychiatrie om een verblijf in de gevangenis te vermijden. Spijtig genoeg komt hij terecht op de afdeling van de norse hoofdverpleegkundige Ratchett. Hij zet de hele afdeling op zijn kop, maar moet daar uiteindelijk een hoge prijs voor betalen.Het boek is heel bekend geworden door de verfilming met Jack Nicholson, maar het is zelf ook de moeite waard! Ik vond het een geweldig boek met goed uitgewerkte personages en ook de psychologische diepgang zit goed in het verhaal. Het is gewoon zonde dat dit boek zo weinig bekend is bij het grote publiek.
  • Roddy Doyle – Paddy Clarke Ha Ha Ha
    Dit is een boek dat me altijd zal bijblijven. Het verhaal gaat over de jonge Paddy die samen met zijn ouders en zijn broertje in een conservatief dorp in Ierland woont. Hij heeft veel vriendjes en behoort tot een van de populaire jongens van het dorpje. Huwelijksproblemen werpen steeds meer schaduwen over het gezin en de blije Paddy verandert langzaamaan in een bezorgd en angstige jongetje.De manier waarop Roddy Doyle Paddy beschreven heeft is geweldig. Het hele verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van de kleine Paddy en dat zorgt ervoor dat je als lezer meer begrijpt van wat er aan de hand is dan het hoofdpersonage. De psychologie van de jonge Paddy is echt schitterend en heel geloofwaardig geschetst door Roddy Doyle. Prachtboek!
Wat zijn je favoriete boekenplekken op het web?
  • De blogs van Judith (leeswammes). Zowel uit haar Engelstalige blog  (http://leeswammes.wordpress.com/) als uit haar Nederlandstalige blog (http://boekblogger.wordpress.com/) haal ik veel goede leestips.
  • Het voelt een beetje stom dat hier zo te schrijven, maar ik volg de blog van Anna regelmatig. Ze schrijft goede reviews over interessante boeken en ik vind het fijn dat er ook regelmatig een goed non-fictie boek beschreven wordt.
  • Sybil Reads (http://sibylreads.wordpress.com/)Sybil probeert om dit jaar 100 boeken te lezen en ze is goed op weg naar dit doel. Ondertussen schrijft ze goede reviews over de boeken die ze leest.
Bedankt, Marieke!

1 opmerking:

  1. Marieke komt ook wel eens langs op mijn blog, maar ik had geen idee dat ze zelf ook een blog had! Leuk om over haar te lezen en haar blog ga ik zeker volgen

    BeantwoordenVerwijderen