zaterdag 5 mei 2012

Problemen met reacties

Even een huishoudelijk berichtje: ik gebruik al enkele jaren een extern systeem om reacties te plaatsen, dat mij altijd erg goed voldeed. Je kunt tekst gemakkelijk opmaken, aanklikbare links toevoegen, rechtstreeks antwoorden, hebt uitstekende moderatiemogelijkheden, etc. Helaas wordt het systeem binnenkort uit de lucht gehaald. Op dit moment draait het nog wel, maar er doen zich sinds kort soms rare verschijnselen voor, zodat ik het nu alvast maar gedeïnstalleerd heb. Eén van de rare verschijnselen was dat sommige reacties van gewaardeerde en bonafide reageerders om volstrekt duistere redenen als spam werden aangemerkt en niet zichtbaar werden. Ook kreeg ik van die berichten geen seintje meer, zodat ik niet wist dat ze geplaatst waren. Andere berichten verschenen ineens in tweevoud of zelfs in drievoud.

Ik ben nu dus noodgedwongen weer teruggekeerd naar het oude, ingebouwde reactiesysteem van Blogger. Het zal misschien even wennen zijn (of misschien valt dat ook wel mee), maar laat dat je er niet van weerhouden de dialoog in stand te houden! Tot 2009 schreef ik stukjes over boeken op mijn webstek; wie daar op wilde reageren kon alleen een mailtje sturen. Begin 2009 heb ik de sprong gewaagd en heb ik mijn eigen hoekje op Blogspot ingericht, en wel met zeer verheugende gevolgen. Ik heb daardoor - virtueel en in levende lijve - kennis gemaakt met vele andere boekenliefhebbers, die mij door hun commentaar blijven inspireren om door te gaan met het schrijven van besprekingen en beter na te denken over alles wat ik lees, en die mij steeds van interessante leestips voorzien.

Ik herhaal het daarom nog maar een keer: laat niets je ervan weerhouden de dialoog in stand te houden!

PS Aarzel om niet om je eigen commentaar toe te voegen. Ik stel het zeer op prijs als mensen de moeite nemen om reacties of aanvullingen te plaatsen!

12 opmerkingen:

  1. Test geslaagd. En leuk dat dat mooie plaatje van jou er nu ook bij staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier nog een test! Je andere reactiesysteem werkte bij mij weleens niet (kan ook aan mijn computer/browser/verbinding hebben gelegen). Maar ik lees je boekbesprekingen altijd, en met plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En ik volg met belangstelling jouw berichten op Falstaff & Fakir, Bertie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En ook Leon is met glans door de test gekomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, dan wil ik het ook proberen, want ik heb ook wel eens problemen gehad - met Blogger ook trouwens. Eens kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, ook Judith is geslaagd! Je staat er keurig op, Judith.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Aarde aan Anna, coming through...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Anna, ik heb al je recensies min of meer gelezen (bij een lagere waardering smokkelde ik wel eens een alinea of citaat). Intussen weet je ook wel aardig wat ik de moeite waard vind. Erg leuk is het ook om de reacties van anderen op jouw recensies te lezen en dan vervolgens weer jouw reacties daarop. Het stimuleert erg om te schrijven als je snel een reactie terug krijgt. Ik blijf je recensies volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Erik, zoals de Engelsen zeggen: You're welcome!

    BeantwoordenVerwijderen