vrijdag 1 juni 2012

Orange (en nee, dit gaat niet over voetbal)

De Orange Prize for Fiction is een literaire prijs "which celebrates excellence, originality and accessibility in women’s writing from throughout the world", aldus de website. De prijs bestaat sinds 1996 en is er sindsdien in geslaagd om vele uitstekende schrijfsters en hun romans onder de aandacht te brengen, zoals Valerie Martin met Property (2003), Ann Patchett met Bel Canto (2002) en Kate Grenville met The Idea of Perfection (2001), om het drietal te noemen dat ik tot nu toe gelezen heb en die alle drie tot mijn favorieten van de afgelopen jaren behoren.

Ook dit jaar heeft de jury weer een geweldige keus gedaan: winnaar is het prachtige The Song of Achilles van de Amerikaanse debutant en classica Madeline Miller, dat ik onlangs uitlas en dat nu op de stapel nog-te-bespreken ligt. Ik loop vreselijk achter met besprekingen, maar mijn recensie van deze originele en poëtische hervertelling van het leven van Achilles, de held uit de Ilias van Homerus, komt echt binnenkort. Vooruitlopend daarop beveel ik het boek alvast iedereen warm aan, want zoals de voorzitter van de jury zegt: “This is a more than worthy winner — original, passionate, inventive and uplifting. Homer would be proud of her.”

PS Aarzel om niet om je eigen commentaar toe te voegen. Ik stel het zeer op prijs als mensen de moeite nemen om reacties of aanvullingen te plaatsen!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Anna, ik heb net "Het werk" van F.B. Hotz ****½ uitgelezen. Prachtige korte verhalen, veel over zijn jeugd, muziek of techniek. Aan te raden als je eens iets van een Nederlandstalige auteur wilt lezen. Groet, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van F.B. Hotz ken ik alleen de naam, dus het wordt de hoogste tijd dat ik eens iets van hem ga lezen. Ik heb dit moment nog andere Nederlandstalige boeken liggen, maar ik zal de title Het werk vanaf nu goed onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen