zaterdag 11 augustus 2012

Terug uit Tibet

Eergisteren ben ik weer thuis gekomen na een prachtige reis door Oost-Tibet. Ik ben nog volledig  daas van de jetlag, ben 's nachts tussen 12 en 1 alweer klaarwakker omdat het dan in China tijd om op te staan is en verlang 's avonds om 6 uur hartstochtelijk naar mijn bed, maar verder is alles goed. Ik ben nu druk in de weer met mijn bijna 1000 foto's en heb wat dat betreft nog diverse taakjes voor mij liggen, zoals daar zijn:
  • een selectie van de 150 best gelukte foto's on-line in een webalbum op Picasa zetten;
  • een reisimpressie voor mijn webstek opstellen;
  • een digitaal fotoalbum maken.
En hoe ben ik qua boeken gevaren? Slecht. Ik ben amper aan lezen toegekomen en  heb precies één boek helemaal uitgelezen en ben op ongeveer eenvijfde van een tweede boek gekomen. Dat betekent dat ik nu vijf besprekingen achterloop, maar er zijn goede bedoelingen, namelijk om mijn achterstand in de ruim twee weken dat ik nog vrij heb in te halen.

En hoe was Oost-Tibet? Schitterend. De regio is veel minder bekend dan het gebied rondom Lhasa; de bergen zijn er weliswaar niet zo extreem hoog, maar daar staat tegenover dat er nauwelijks westerlingen komen en dat er een cultuur is, die nog redelijk authentiek aandoet. Westerlingen zijn zo zeldzaam dat de Chinese toeristen ons massaal op de foto zetten en/of samen met ons op de foto wilden en dat de Tibetanen ons nog veel nieuwsgieriger aangaapten dan wij hun. We hebben meerdere adembenemende festivals meegemaakt, talloze oogverblindende tempels bekeken, zijn op bezoek geweest bij nomaden en zijn helemaal overweldigd door alle bijzondere indrukken. Gelukkig dat ik nog twee weken heb om intensief na te genieten.

Enne, o ja, ik zal ook trachten zo nu en dan een boekbespreking te schrijven. Ik las net dat The Unlikely Pigrimage of Harold Fry inmiddels op de longlist voor de Booker Prize terecht is gekomen, dus daar wil ik graag mijn ei over kwijt (verklappertje: ik heb er zeer van genoten, maar denk niet dat het echt Booker Prize material is).

PS Aarzel om niet om je eigen commentaar toe te voegen. Ik stel het zeer op prijs als mensen de moeite nemen om reacties of aanvullingen te plaatsen!

9 opmerkingen:

  1. welkom thuis, fijn dat het fijn was, ik verheug me op je foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat het fijne vakantiegevoel nog lang moge nazinderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Welkom terug Anna, ben benieuwd naar je verslag en foto's. Ik heb Tibet als erg indrukwekkend ervaren, iets om nog jaren op te teren. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. de bovenste foto is van grote klasse ! complimenten Leon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te lezen dat je een goede reis naar Tibet hebt gehad! En wat heerlijk om nog twee weken te hebben om na te genieten. Ben benieuwd naar je verslag en foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Welkom terug na een mooie vakantie. Heerlijk, nog twee weken vrij! 1000 foto's uitzoeken.....daar ben je nog even mee bezig.
    Ben benieuwd naar je bespreking van The unlikely pilgrimage (staat bij mij nu heel hoog op de lijst), vooral waarom je denkt dat het geen Booker materiaal is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je vakantie klinkt geweldig. Ik kijk uit naar de fotos.

    Ik krijg The Unlikely Pilgrimage van iemand toegestuurd (heel aardig) en ben er erg benieuwd naar. Dat het geen Booker materiaal is, is wat mij betreft geen probleem, misschien juist wel beter!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Iedereen bedankt voor de reacties!
    Het afgeragde-zombie-gevoel (aka jetlag) lijkt ietsje af te nemen, dus mogelijk dat ik één dezer dagen weer in staat ben om een bespreking te produceren. Ik hoop het.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het klinkt alsof je een heel bijzondere en prachtige reis hebt gemaakt. Welkom thuis in ieder geval,

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen