dinsdag 30 oktober 2012

Verslaafd?

Bettina heeft mij getagd! En nou moet ik voor het oog van de hele wereld iets vertellen over mijn liederlijke boekenkoopgedrag. Nou vooruit, daar gaat-ie.

1. Ben je verslaafd aan boeken kopen?

IK?! Nee hoor, echt niet. Absoluut niet. Nooit geweest ook.

2. Wanneer koop je meestal boeken?

Alleen maar als ik weer begin te zweten en te trillen.

3. Hoeveel boeken koop je meestal per keer?

Nooit meer dan één tegelijk. Ik heb het allemaal prima in de hand.

4. Ga je meestal alleen boeken kopen of met iemand samen?

Ik struin bij voorkeur stiekem in mijn eentje de krochten van het internet af. Sinds ik een e-reader heb, komt dat erop neer dat ik gauw even met mijn Kindle een donker steegje induik en rechtstreeks via het apparaatje koop. Met één klik en binnen een minuut heb ik mijn shotje en ben ik weer intens gelukkig.

5. Wat trekt je aan in een boek?

Gewoon de inhoud. Ik laat me daarbij voor pas verschenen  boeken in de eerste plaats leiden door de recensies in The Guardian, The New York Times en de NRC boekenbijlage. Daarnaast doe ik veel inspiratie op bij medeboekbloggers waarvan ik weet dat hun smaak redelijk overeenkomt met de mijne. Tenslotte zijn er een paar (Engelstalige) bloggers die vaak verrassende, originele vondsten doen buiten de gebaande paden en zij wijzen me de weg naar bijzondere wereldliteratuur en naar vergeten klassiekers.
Omslagen zijn voor mij eigenlijk alleen leidend als ze heel erg opzichtig of zoetroze zijn. Dan weet ik in één oogopslag dat het boek niks voor mij is. Erg handig.

6. Is er een specifiek genre waar je meteen naar toe trekt in de boekwinkel?

Ik moet bekennen dat ik in de boekwinkel altijd onweerstaanbaar naar de ramsjtafel word getrokken, zelfs al zit daar helemaal niet zo vaak iets bij dat ik koop.

7. Koop je je boeken liever nieuw, tweedehands of maakt het niet uit?

Maakt niet zoveel uit. Een tweedehands boek dat er nog mooi uit ziet en waar vooral NIET in gestreept/gemarkeerd/geschreven is, heb ik net zo lief als een nieuw boek.

8. Hoeveel geef je gemiddeld uit per maand aan boeken?

Eh, ik ben niet zo goed met cijfertjes, hoor. 

9. Heb je jezelf wel eens een shopverbod opgelegd?

Dat is nergens voor nodig. IK HEB HET ALLEMAAL PRIMA IN DE HAND.

10. Hoe lang duurt het voor je in een boek begint dat je gekocht hebt?

Onmiddellijk; na een paar weken; na enkele maanden; na 26 jaar (zoals Letters from High Latitudes). Toelichting: ik moet gewoon honderden ongelezen boeken op voorraad hebben, omdat ik dan altijd wel een boek in huis heb dat aansluit bij mijn stemming van dat moment. Soms duurt het een paar decennia voordat die juiste stemming zich voordoet, dat wel.

11. Koop je liever meerdere voordelige dunne boeken, of één duur en dik boek?

Ik woon in totaal al bijna 25 jaar in Groningen en dat heeft toch zijn weerslag op je persoonlijkheid: ik ben inmiddels ongemerkt een soort semi-Groninger geworden en dus krenterig, en geneigd om voor meerdere voordelige dunnetjes te gaan. Een enkele keer spat ik echter verschrikkelijk uit met een mooi groot kunstboek en gooi ik onverdroten tientallen euro's over de balk. "Doe eens lekker wild," zeg ik dan tegen mezelf.

12. Heb je nog iets te zeggen over je boekverslaving?

Welke boekverslaving??

13. Welke boeken heb je als laatste gekocht?
  • Augustus van John Williams (de auteur van het onovertroffen Stoner)
  • Painting Canada, de catalogus behorende bij de prachtige tentoonstelling over Canadese landschapsschilders in het Groninger Museum
  • Imprimatur van Rita Monaldi & Francesco P. Sorti 
  • The Cutting Season van Attica Locke
14. Wie tag je?

Alle boekverslaafden die uit de kast willen komen. Ja, jij daar! Ik heb het over jou!

PS Aarzel om niet om je eigen commentaar toe te voegen. Ik stel het zeer op prijs als mensen de moeite nemen om reacties of aanvullingen te plaatsen!

11 opmerkingen:

  1. hihi. je zou het maar niet in de hand hebben zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, daar moet je toch niet aan denken. Lijkt me vreselijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb nu een visioen van jou, terwijl je in zo'n regenjas met ceintuur en een grote zonnebril op (om maar niet herkend te worden) de steegjes afschuimt op zoek naar boeken.
    Verslaafd? Wie is er hier verslaafd? Ik ben niet verslaafd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel accuraat beeld, Bettina. Ik zit nog in de ontkenningsfase, maar dit is de eerste stap om daar uit te komen. Niet dat ik van plan ben om vervolgens bij Bookaholics Anonymous te gaan, trouwens. Sommige verslavingen moet je gewoon koesteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha ha, hele leuke antwoorden, Anna. En zo eerlijk!

    Ik ben ook zo'n krenterige die eerst naar de ramsjtafel loopt en dan toch liever uit de full-price boeken kiest.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig dat je het allemaal nog prima in de hand hebt :)
    Erg leuk om je antwoorden te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En jij bent ook helemaal niet verslaafd, toch, Judith? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Joany, ik was in een vrolijke melige bui toen ik de antwoorden schreef en ben blij dat andere mensen er ook nog wat plezier aan hebben beleefd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik??? Nee hoor, echt niet. Absoluut niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. yvoseule@kpnmail.nl1 november 2012 om 11:14

    Anna, wat een prachtige boekenkast heb je. wat een geestig interviewtje, groetjes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi hè, Yvonne? Als hij lijkt op een universiteitsbibliotheek is dat puur toeval en heeft het niks te maken met het feit dat ik daarvan een plaatje gejat heb ;-)

    BeantwoordenVerwijderen