donderdag 7 augustus 2014

Terug uit de parel

Gisteren ben ik veilig, zonder opgegeten te zijn door wilde dieren en zonder enge dingen meegemaakt te hebben, teruggekeerd uit Oeganda. Het ergste dat me is overkomen dat ik tijdens het dansen met een zang- en dansgroep uit het plaatselijke weeshuis de dansvloer (=het grasveldje) werd opgesleurd, uitgleed en mijn enkel verzwikte.

Wegblokkade in de buurt van de Congolese grens
Het spannendste dat we hebben meegemaakt was een olifant op de weg in de buurt van de grens met Congo die zich iets minder laconiek gedroeg dan olifanten meestal doen. Olifanten uit Congo (die heel brutaal zonder visum de grens over trekken) zijn door de aanhoudende onrust in dat land gauw geïrriteerd. Normaal gesproken waarschuwen olifanten vóór een aanval eerst door flink met de oren te klapperen en te trompetteren. Hier ging dat wat abrupter. Wij reden op een mooie ochtend met onze twee 4x4s over een smal weggetje, toen we op een olifant stuitten die daar overdwars de weg blokkeerde. Je zou verwachten dat het beest als reactie op onze komst de bosjes in zou sjokken, maar deze keerde zich onverwacht frontaal naar ons toe en begon op ons af te rennen, kennelijk met de bedoeling om de strijd met onze auto's aan te gaan. Onze ervaren chauffeurs verblikten geen moment en gingen als een razende in de achteruit. Daarop staakte de olifant de achtervolging en ging hij weer overdwars op de weg staan. Wat toen volgde, is een beetje anticlimactisch: de chauffeurs klommen uit de auto, begonnen met steentjes te gooien, met als resultaat dat het dier aftaaide en in het struikgewas verdween. En dat was dus verreweg ons spannendste moment. Onveilig hebben we ons geen moment gevoeld.

Voor de rest was het alleen maar mooi en schitterend en prachtig. Oeganda wordt ook wel de Parel van Afrika genoemd en daar is niks overdrevens aan. Deze verwende reizigster vond het één van de mooiste bestemmingen waar ze tot nu toe is geweest. Binnenkort hoop ik hier een wat langere reisimpressie met meer foto's te posten, zodat iedereen zelf kan zien en lezen hóe mooi en schitterend en prachtig het precies was.

PS Aarzel om niet om je eigen commentaar toe te voegen. Ik stel het zeer op prijs als mensen de moeite nemen om reacties of aanvullingen te plaatsen! Heb je dit boek besproken op je eigen blog? Plaats dan s.v.p. een link bij de reacties.

7 opmerkingen:

  1. Welkom thuis, Anna. Wat fijn om te horen dat je zo'n mooie reis hebt gehad en ik kijk uit naar het uitgebreide verslag!

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Anna, welkom thuis. Ik ben ook benieuwd naar je verslag en je foto's. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, Oeganda! Ga maar gauw schrijven, dat verslag. Ik popel om het te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je terugbent Anna! In mijn beleving was je nog maar net weg....maar zo snel gaat de tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor jullie reacties, Erik, Maaike en Joke. Dat maakt het leuk om weer terug te zijn, alhoewel ik met een beetje pijn in mijn hart uit Oeganda ben vertrokken, zo heerlijk was het er.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anna, inmiddels staat er op mijn blog ook een portretfoto van mij. Groetjes, Erik

      Verwijderen