dinsdag 4 augustus 2009

Terug uit Namibië

Eens even kijken: wat schreef ik ruim drie weken geleden ook alweer over de boeken die ik meenam op vakantie? Juist ja:
als paniekreactie heb ik op het laatste moment nog een thriller van David Baldacci in de handbagage gestopt, voor als ik onderweg strand in Johannesburg ofzo (ik heb daar een overstap).
Prompt strandde ik op de terugweg meer dan een etmaal in Johannesburg. Gelukkig met drie thrillers in mijn handbagage, waarvan ik er uiteindelijk één heb uitgelezen.

Het leesgebeuren tijdens de reis viel trouwens een beetje anders uit dan ik had gepland, maar dat is juist goed, want op vakantie moet je je laten overvallen door het onverwachte. Ten eerste begon ik vlak voordat ik wegging nog aan John Connolly's The Book of Lost Things - alleen maar om te kijken of het iets voor mij was. Daar was ik binnen de korste keren zo prettig in verdiept, dat ik niet kon vertrekken zonder ook nog dit boek in mijn koffer. Vervolgens kreeg ik onderweg van een reisgenote een verslag van een Nederlander die een tijdje in Namibië woonde (Solitaire, vanTon van der Lee): nog een extra boek in mijn koffer.

The Second Coming of Mavala Shikongo
bleek veel te fragmentarisch en epiosodisch en literair te zijn om op vakantie te lezen en daar ben ik na 50 bladzijden mee opgehouden, met het goede voornemen om later nog eens opnieuw te beginnen. En aan Doris Lessing, David Baldacci en Peter Robinson ben ik helemaal niet toegekomen. Tenslotte moest ik op de luchthaven van Johannesburg nog wat Zuidafrikaanse Rands kwijt en zo kwam ik ook nog thuis met God's Own Country, het prijswinnende en veelgeprezen debuut van Ross Raisin uit Yorkshire.

Uiteindelijk heb ik de volgende boeken uitgelezen:
  • The Book of Lost Things van John Connolly
  • Tears of the Giraffe van Alexander McCall Smith
  • The Lost World of the Kalahari van Laurens van der Post
  • Solitaire van Ton van der Lee
  • The Grave Tattoo van Val McDermid
Besprekingen volgen binnenkort.

PS: de foto is een zelfgemaakt exemplaar van een springbok in de prachtige Namib Woestijn.

2 opmerkingen:

  1. Welkom terug! Ga je nog ergens een reisverslag plaatsen met veel foto's?
    Die boeken over de Ladies' Detective Agency heb ik ook gelezen, erg humoristisch en sfeervol.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jazeker, er komt nog een Namibiëpagina op mijn reguliere webstek (www.annavangelderen.nl). Ik moet er nog aan beginnen, maar hoop hem uiterlijk zondag af te hebben. Je krijgt wel bericht.

    BeantwoordenVerwijderen