woensdag 7 oktober 2009

De favoriet wint

Ik ben er gisteravond niet voor opgebleven (tegen de tijd dat de prijswinnaar bekend gemaakt, was ik al lang en breed in slaap gesukkeld), maar laat me op de een of andere manier toch wel steeds zo meeslepen door de ManBooker-opwinding dat ik vanochtend meteen even moest kijken wie er had gewonnen. Van de zes genomineerden op de shortlist heeft de favoriet, Wolf Hall van Hilary Mantel de dikke vette prijs van 50.000 pond gewonnen. Bovendien is zij nu meteen verzekerd van beststellerstatus met haar uitverkiezing. Niet gek.

Ik denk niet dat ik Wolf Hall ga lezen. Vijftien jaar geleden las ik een andere vuistdikke historische roman van Hilary Mantel (A Place of Greater Safety, over de Franse Revolutie) en dat vond ik zo'n worsteling dat ik er niet naar uit zie om dat proces te herhalen.

Aangevuld later op dag
Uit de Guardian van vandaag: "Thomas Cromwell has seen off Robert Langdon after Hilary Mantel's Booker prize win on Tuesday night sent her novel Wolf Hall soaring ahead of Dan Brown in Amazon's bestseller charts. Mantel's Wolf Hall, an historical novel about the life of Cromwell, the machiavellian schemer from the court of Henry VIII who oversaw the dissolution of the monasteries, was last night named winner of the £50,000 Man Booker prize. The win helped increase its Amazon sales by 1,500%, sending it leaping to the top of the online bookseller's charts and pushing Dan Brown's new novel The Lost Symbol, starring Harvard symbologist Langdon, into second place. Mantel's French Revolution-set novel A Place of Greater Safety also enjoyed a knock-on effect, with sales up almost 2,000%."
Ha ha! Wat zielig voor Dan Brown.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen