zaterdag 4 september 2010

StavaZa

Ja, ik ben er nog en ik ben ook nog druk aan het lezen, ik kom alleen niet aan het schrijven van besprekingen toe, want ik heb tijdelijk een nieuwe verslaving. Ik weet, het is te onbenullig voor woorden, maar zoals een ander in de de Heer is, zo ben ik even helemaal in de digitale fotoalbums sinds ik er deze zomer voor het eerst één heb gemaakt van mijn Spitsbergenreis.

Ooit, vroeger, maakte ik gewone papieren  fotoalbums: foto's laten afdrukken, met fotohoekjes in de weer en met vulpen in mijn netste handschrift bijschriften maken. Sinds ik echter in oktober 2003 mijn eerste digitale camera aanschafte, heb ik mijn vakantiefoto's niet meer ingeplakt. Veel te veel gepruts als je ze ook met één druk op de knop in een diavoorstelling op je computerscherm kunt bekijken. Totdat ik in juli de digitale albums ontdekte: geen primitief gepruts meer, maar één bonk digitale creativiteit en allemaal extra mogelijkheden.

Ik heb de afgelopen tijd dus doorgebracht in respectievelijk Namibië, Kirgizië, Georgië, Griekenland, Alaska en ben nét teruggekeerd uit Ecuador, in 2004 mijn eerste bestemming met digitale camera. De foto's zijn inmiddels allemaal virtueel ingeplakt, waarna nu het veel saaiere klusje van het maken van bijschriften volgt. Dat wil zeggen dat ik waarschijnlijk de komende tijd wat minder onweerstaanbaar naar de Albelli-software wordt getrokken en mijn achterstand met bloggen ga inhalen.

Ik heb de afgelopen tijd namelijk gelezen en ga binnenkort bespreken:
  • Ethics: A Very Short Introduction door Simon Blackburn,
  • The Restaurant at the End of the Universe door Douglas Adams,
  • Weight (uit de Canongate Myths serie) door Jeannette Winterson.
En ik ben meer of minder druk bezig in:
  • Wolf Hall van Hilary Mantel.
    Ja, nog steeds - het schiet helaas niet zo op, alhoewel het boek goed geschreven is en me zeker boeit; maar er is iets dat me (nog?) op een afstandje houdt.
  • Freedom van Jonathan Franzen.
    In de VS nog maar net uit in hardcover, bij mijn favoriete winkel al in paperback op de plank, dus gezien mijn positieve ervaringen met The Corrections en de juichende besprekingen overal kon ik deze aankoop niet weerstaan.
Binnenkort hoop ik mijn achterstand met besprekingen in te halen, te beginnen met Ethics, dat (zo zal ik nu al verklappen!) met veel belangstelling heb gelezen.

10 opmerkingen:

  1. Leuk om zo met je foto's bezig te zijn, Anna. Dat roept vast heel veel herinneringen weer op. En wat een fantastische bestemmingen! Ga je binnenkort weer ergens heen, of heb ik misschien je grote reis van dit jaar gemist. Ik ben pas sinds een paar maanden volger van jouw blog.

    Veel leesplezier. Die boeken lijken me goede kost. Jammer dat het met Wolf nog niet helemaal klikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt heel herkenbaar. Het kost me altijd moeite om aan een fotoboek te beginnen, maar als ik eenmaal begonnen ben, dan houd ik er ook niet meer mee op voordat het af is. Wel één vakantie per keer, daarna ben ik het wel weer zat... Maar ik heb er nog een aantal te doen en nog een kortingsbon liggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt heel herkenbaar. Het kost me altijd moeite om aan een fotoboek te beginnen, maar als ik eenmaal begonnen ben, dan houd ik er ook niet meer mee op voordat het af is. Wel één vakantie per keer, daarna ben ik het wel weer zat... Maar ik heb er nog een aantal te doen en nog een kortingsbon liggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Judith, ik heb in juli een reis naar Spitsbergen gemaakt, dus voorlopig heb ik geen plannen. Ik houd het bij één keer per jaar, zodat elke reis bijzonder blijft (en ik eigenlijk een huismus ben).
    Voor wat betreft Wolf Hall ben ik optimistisch: mijn gevoel zegt me dat het boek en ik vanzelf een keer gaan klikken zodra de tijd rijp is. Mocht dat niet gebueren, dan mag je me achteraf natuurlijk heel hard uitlachen om mijn gebrekkige intuïtie :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, die kortingsbon! Die gaf bij mij de doorslag. Op 6 albums van gemiddeld € 50 is dat een besparing van in totaal € 60. Daar kun je (om maar wat te noemen) een stuk of zeven boeken voor kopen als je de goedkope adresjes weet...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je verontschuldigt jezelf toch niet omdat je (voor jouw gevoel blijkbaar) wat minder blogt hoop ik? :)  Ik blog (ergo: lees) op dit moment ook een stuk minder dan een half jaar terug. Even druk met andere dingen (nieuwe relatie, allemaal leuk dus tijdsinvestering). Lezen blijft echter altijd, in wat voor tempo dan ook, dus bloggen ook en de frequentie hangt er helemaal van af. Voorlopig ben ik erg content met je recensies, je leest sowieso sneller dan ik kan bijhouden op het moment :)

    groet,

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Stavaza, die kende ik nog niet. Leuk.

    Van verslaving weet ik alles af, sinds ik eind april een bepaalde tv-serie ontdekte heb ik zelfs geen boek meer gelezen. :-[  Gelukkig begint de obsessie nu wat minder te worden.

    Je favoriete winkel, is dat The Book Depository of een echte (niet-online) boekhandel?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nee hoor, ik verontschuldig me niet echt. Het was meer om te laten weten dat ik niet van de aardbol verdwenen ben en ook niet onder de tram gekomen ben, ofzo. Maar het is wel leuk om daar allerlei hele aardige reacties op te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn favoriete boekhandel is Van der Velde aan het Akerkhof in Groningen, een aantrekkelijk ingerichte, niet al te grote winkel met vrij veel nadruk op literatuur en kunst. On-line is The Book Depository natuurlijk favoriet.
    Enne, als je momenteel niet meer leest, hoe staat het dan eigenlijk met je Sylvia Townsend Warner project? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja, ik vrees dat mijn STW-project naar volgend jaar zomer is opgeschoven. Helaas.

    Eind april was ik halverwege twee (niet-STW) boeken, die liggen nu nog steeds op mijn nachtkastje te verstoffen. Misschien moet ik eerst een paar kinderboeken gaan lezen om er weer in te komen. De zevensprong herlezen of zo, past goed bij het weer. :)

    BeantwoordenVerwijderen