maandag 25 augustus 2008

Sex en geweld en borduurwerk

Sarah Bower,
The Needle in the Blood
(GB 2007)
Roman, 575 pp.
25 augustus 2008

Vooruit, eerst maar de positieve kanten: de schrijfster heeft duidelijk veel tijd en energie gestoken in achtergrondonderzoek. De periode waarin dit speelt - de verovering van Engeland door Willem de Veroveraar in 1066 en de jaren daarna - wordt met veel gevoel voor detail uitstekend tot leven gebracht. De karakters zijn goed neergezet en het onderwerp is interessant: de totstandkoming van de Bayeux Tapestry, waarover ik een tijdje geleden nog zo'n schitterend geschiedenisboek heb gelezen.

Dit wereldberoemde, immense borduurwerk geeft als een soort stripverhaal avant-la-lettre een relaas in beeldvorm van Willems verovering van Engeland. De totstandkoming ervan is in nevelen gehuld: wie de opdrachtgever was, wie de ontwerper, wie de borduursters, waar het is gemaakt - niemand weet het. Sarah Bower heeft dit alles ingevuld met een onderhoudend verhaal met een flinke dosis sex en het nodige geweld. Opdrachtgever in haar verhaal is Odo, bischop van Bayeux en halfbroer van de veroveraar. Eén van de borduursters is Gytha, ooit een soort gezelschapsdame van de maitresse van de verslagen Engelse koning, daarna prostituee en vervolgens geliefde van Odo. Ontwerpster is een (fictieve) zus van Odo, die non is geworden om aan het huwelijk te ontsnappen (zij valt alleen op vrouwen), en plaats van handeling is Canterbury.

Ongetwijfeld zal dit boek bij veel lezers in de smaak vallen, om dezelfde reden dat recente BBC-tv-series als Rome en The Tudors het zo goed deden: lekker veel sex en geweld, uitgesproken karakters in de hoofdrol, en met een zorgvuldige aankleding die het verhaal een groot gevoel van authenticiteit geeft - alleen zonder al teveel diepgang en tamelijk clichématig. Daarbij doet de schrijfster aan een vorm van mooischrijverij die op de meeste lezers waarschijnlijk wel indruk zal maken, maar bij mij eerder een lichte wrevel opwekte. Passages als deze zijn het wat mij betreft nét niet, voor al niet als ik ze vergelijk met het veel sterkere proza van Amitav Ghosh, uit het boek dat ik recentelijk van hem las. De metaforen van Bower komen vaak over als moeizaam en uitsloverig, terwijl de beelden van Ghosh juist de indruk van volstrekte moeiteloosheid en vanzelfsprekendheid geven. The Needle in the Blood is een kundig vertelde, onderhoudende roman waar een groot publiek vast veel plezier aan zal beleven, maar literatuur is het niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten