zondag 13 januari 2008

Hoe simpele verschijnselen complexe systemen voorbrengen

John Gribbin, Deep Simplicity: Chaos, Complexity and the Emergence of Life (GB 2004)
Natuurwetenschappen, 235 pp.


Niet eenvoudig voor een alfa als ik (de wiskunde kan ik niet echt volgen), maar wel intrigerend. Wetenschapsschrijver Gribbin legt eerst uit wat chaostheorie is: sommige systemen, zoals het weer, kennen zoveel verschillende variabelen en zijn door zogenaamde feedback loops zo gevoelig voor kleine wijzigingen, dat ze zich onvoorspelbaar gedragen. Vervolgens zet hij uiteen hoe door enkele eenvoudige regels, die volledig geregeerd worden door normale natuurwetten, buitengewoon complexe systemen kunnen ontstaan. Het is goed mogelijk dat ook het leven op aarde zo begonnen is. Een zeer fascinerend onderwerp, alhoewel ik toegeef dat ik het niet echt doorgrond - maar dat ligt aan mijn beperkte inzicht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten