woensdag 28 september 2011

Boekblogger van de week Koen de Jager van Quis Leget Haec?

Omdat ik niet altijd zelf aan het woord wil zijn, en  andere boekbloggers die in het Nederlands schrijven ook graag eens in de schijnwerpers zet, verschijnt op deze plek de komende tijd een serie over medeboekenliefhebbers die in het Nederlands bloggen. Deze week geef ik het woord aan Koen de Jager van Quis leget haec?

Wie is de mens achter de blogger?

Ik ben 41 jaar en woon in Nieuwegein. Ik ben in Amsterdam geboren en heb er gestudeerd (International Management) maar ben nogal verknocht aan de stad en regio Utrecht. Daar woon ik nu bijna 40 jaar. Ik werk, geheel buiten mijn studiegebied, in de verzekeringswereld. Hobby’s? Lezen natuurlijk. Muziek. Alle goede muziek, maar ik hou me het meest bezig met klassieke muziek. Daar val ik mensen mee lastig op Twitter ook http://twitter.com/#!/search/casakoen. En reizen, ik hou van reizen. Waar dan ook naar toe, maar met een voorliefde voor West-Papoea.

Wat voor soort blog heb je?

Op mijn blog komen eigenlijk gewoon de boeken voorbij die ik lees. Ik merk dat ik voornamelijk romans en biografieën lees, vaak in het Nederlands, soms in het Engels. Ik merk dat ik eigenlijk nooit detectives lees of iets in die aard. Ik heb er niets tegen, het komt er gewoon niet van. Ik maak een verslag van het boek, zeg wat ik er van vind en probeer altijd een paar citaten erbij te zoeken die iets van het boek weergeven. Als het even kan een illustratie erbij of een filmpje, vaak als het over muziek gaat. Ik schrijf niet met een doelgroep voor ogen. Ik vind het prettig dat ik zelf nog even terug kan lezen hoe het ook al weer zat met een boek en als een ander dat waardeert is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Wat zijn drie van je lievelingsboeken?
  • Melodieën van Helmut Krausser. Een alchemist gaat op zoek naar de tropoi, de oermelodieën, samengesteld uit alle geluiden die er zijn. Krausser laat je geloven dat er fragmenten van die melodie verwerkt zitten in het Miserere van Allegri (ik hoop dat ik het me goed herinner). Een must voor een klassieke muziekliefhebber
  • Verdichting en waarheid van Goethe. Door het enthousiasme van Boudewijn Büch ben ik Goethe gaan lezen en daar ben ik Büch nog altijd dankbaar voor. Ik ben geen herlezer, maar dit boek heb ik al drie maal gelezen. Ik kan me goed verliezen in de wereld van Goethe
  • De wereld van Suzie Wong door Richard Mason. Het is goed mogelijk dat ik dit boek romantiseer voor mijzelf. Heel lang geleden gelezen maar de sfeer draag ik al een leven met me mee. Het gaat over het naïeve maar o zo sympathieke meisje van lichte zeden Suzie Wong en de losbollige schilder Robert Lomax. Het schetst Oosterse sferen in Hongkong die waarschijnlijk steeds moeilijker te vinden zijn. Ik ben bang om het te herlezen want het kan goed zijn dat ik na afloop denk; “Was dit het nou???”
Wat zijn je favoriete boekenplekken op het web?
  • Tja, daar ga je Anna…Anna’s leesreis. Vanwege de gevarieerde besprekingen, de vele reacties met altijd een reactie terug én de reisverhalen die er opduiken 
  • De Occam’s Razor Library van onze symphatieke zuiderbuur heer Occy. Gevarieerd en een aantrekkelijke schrijfstijl.
  • Dekluizenaar.mimesis.nl van Henk Johannes v.d. Heuvel. Over boeken, over architectuur, over schilderkunst, over filosofie, over...ja waar niet over? Prachtige site.
  • Leeslog van Jan Anton Brouwer. De eerste boekenblog die ik ooit in de gaten kreeg en die me op het spoor van veel anderen zette. Ik heb de indruk dat hij wat minder frequent blogt dan vroeger, maar er zitten vaak goede tips tussen.
Bedankt, Koen!


5 opmerkingen:

  1. Ik beken, inmiddels 42. Het is niet anders...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik realiseer me nu dat ik als middelbare scholier ook De wereld van Suzie Wong heb gelezen. Alleen heeft het bij mij zo weinig indruk achtergelaten, dat ik het helemaal was vergeten.
    Dat boek van Krausser lijkt me trouwens wel wat. Zodra het digitaal verkrijgbaar is, ga ik het aanschaffen en lezen met het Miserere op de achtergrond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Koen, je staat er weer gekleurd op :-) 
    Ik heb ook een boek van Richard Mason gelezen maar een andere: De verlichte kamers. Vond ik een prachtig boek dus ben wel nieuwsgierig naar die Suzie Wong....
    Krausser lijkt me ook erg mooi, volgens mij heb je het al eens eerder aangeraden in een post over muziek.  al heb ik weinig verstand van (klassieke) muziek maar ik denk dat ik daar wel overheen lees.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. <span><span>Hee Joke,    
       
    misschien ga je na het lezen van Krausser juist wel luisteren naar klassieke muziek  Heb genoeg tips  voor je  :-D Het mooie is dat de schrijver heden en verleden mooi weet te verenigen. Dan ga ik ook eens op zoek naar De verlichte kamers...die Suzie Wong overromantiseer ik denk ik wel hoor, maar toen ik moest gaan nadenken over favoriete boeken kwam die toch in me op en ik heb hem er toch tussen gezet. Het boek mag er net zo goed zijn als de "gewichtige" Goethe...</span></span>

    BeantwoordenVerwijderen