zondag 21 mei 2023

Een nieuw begin

In november 2005 begon ik. Eerst waren het nog hele korte, onbenullige stukjes, maar vanaf januari 2008 werden het echte besprekingen. Jarenlang kwam elk boek dat ik had gelezen aan bod, maar op een gegeven  moment begon ik ook wel eens een boek over te slaan als ik er toch niks bijzonders over te melden had.

Heel egoïstisch blogde ik in de eerste plaats voor mezelf, om mezelf te dwingen echt bij een boek stil te staan, de thema's er uit te halen, de diepere lagen te ontdekken. Dat gaf veel voldoening. Maar ik probeerde ook nadrukkelijk rekening met mijn publiek te houden, namelijk door zo goed mogelijk uit te leggen waarom ik een boek wel of niet goed vond, zodat de lezer zelf kon uitmaken of een boek iets voor haar/hem was. Ik heb de schurft aan bloggers die als zelfverklaarde goeroes orakelen dat een boek goed of slecht is en dat lezers daar maar blind op moeten varen. Daarom heb ik altijd geprobeerd te benadrukken dat het hier slechts om mijn mening ging en meningen moet je goed onderbouwen, zodat anderen ze kunnen toetsen en hun eigen conclusies kunnen trekken. 

Maar het goed formuleren en schrijven daarvan kost natuurlijk wel veel tijd en energie. De laatste paar jaar dat ik nog werkte zat ik door meerdere gezondheidsprobleempjes niet meer zo ruim in de energie, want die werd bijna volledig opgesoupeerd door mijn baan. Toen ik dus bijna een jaar geleden vervroegd met pensioen ging, dacht ik dat ik met al die vrijkomende energie mijn blog weer flink nieuw leven in zou kunnen blazen. Maar het liep verrassend anders.

Want ik ontdekte allerlei ontzettend leuke nieuwe activiteiten die me steeds meer in beslag namen. Een greep uit wat ik allemaal ben gaan doen:

  • Ik ben als vrijwilliger in de plaatselijke bibliotheek gaan werken (foto hierboven). Het is heerlijk om een hele middag met boeken bezig te zijn èn (niet onbelangrijk) het is heel gezellig.
  • Ik leer puur voor de lol via het onvolprezen Duolingo een rare nieuwe taal (Schots-Keltisch, geen touw aan vast te knopen). Omdat de bijbehorende app zo leuk in elkaar zit en zo interactief is, ben ik daar elke dag ongeveer een uur mee zoet.
  • Ik volg een on-line tekencursus, waar ik lekker bezig ben met potloden, grafietstiften en houtskool en helemaal opga in stilleventjes van theekopjes en vaasjes.
  • Ik schrijf nog steeds korte verhalen. Ik ben er na een paar jaar meedoen aan schrijfwedstrijden (en inmiddels zes publicaties) achter dat ik het spannende genre het leukst vind en ben nu zelfs begonnen aan een novelle. Spannend om te kijken of dat gaat lukken.
  • Ik maak mijn eigen kleren - met wisselend succes, maar dat is logisch als je het ongeveer 35 jaar niet meer gedaan hebt. Maar met elk nieuw project leer ik weer een beetje bij.
  • Ik heb sinds kort zitting in de kunstcommissie van ons fraaie cultureel centrum, waar we zes keer per jaar een expositie organiseren - een hele nieuwe wereld voor mij.

Het is ongelooflijk inspirerend om allemaal nieuwe dingen te doen en te leren, en daar wil ik vooral mee doorgaan. Maar het betekent ook dat ik er ruimte voor moet maken in mijn hoofd en daarom heb ik besloten om na al die jaren te stoppen met bloggen. Niet zozeer omdat ik het niet meer leuk vind, maar omdat ik het nóg leuker vind om al die nieuwe activiteiten op te pakken. Ik weet op mijn leeftijd ook niet hoe lang dat nog kan, want ik ben al een paar jaar een beetje krakkemikkig aan het worden, dus ik moet er nu van genieten.

Het was me al die jaren een waar genoegen om met jullie, lezers van dit blog, kennis te maken en leeservaringen uit te wisselen. Ik wil jullie daarom hierbij heel hartelijk bedanken voor het lezen en het meedenken en het reageren. Ik weet nu al dat ik jullie zal missen, maar aan alles komt een eind en het is nu tijd voor een nieuw begin.


PS Aarzel niet om je eigen commentaar toe te voegen. Ik stel het zeer op prijs als mensen de moeite nemen om reacties of aanvullingen te plaatsen. Heb je dit boek besproken op je eigen blog? Dan zou het fijn zijn als je een link bij de reacties plaatst.

29 opmerkingen:

  1. Neeeeeee! Wat een treurig nieuws! Nou ja, niet wat betreft de leuke dingen die je allemaal bent gaan doen, maar wel treurig dat er geen tijd/energie meer overblijft voor je blog. Ik zal je missen! Blijf je nog wel enigszins actief op Goodreads?

    (Ik moet toch eens naar Duolingo gaan kijken. Ik ben al zo lang geïnteresseerd in (Welsh) Gaelic.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het zelf ook wel jammer, maar ik doe ook nog elke dag 40 minuten yoga en 2 x 20 minuten meditatieoefeningen en ik probeer dagelijks een wandeling of een fietstocht te maken, allemaal dingen die net zo belangrijk voor mijn welzijn zijn als mijn vrijwilligerswerk, en die ik niet op wil geven. En er moet natuurlijk tijd over blijven om lekker te lezen.
      Ik denk niet dat ik op korte termijn weer echt actief word op GoodReads, maar het kan best zijn dat ik daar in de toekomst weer meer mee ga doen.
      Welsh lijkt me ook heel leuk. Ik heb me voorgenomen om als ik de cursus Schots af heb door te gaan met Iers, omdat die twee talen veel op elkaar lijken (ze stammen allebei af van het Oud-Iers). Als ik dan nog zin heb, ben ik van plan om door te gaan met Welsh, wat iets verder van die talen af staat, alhoewel net natuurlijk ook een keltische taal is.
      En voor ik het vergeet: bedankt voor al je leuke, scherpzinnige en intelligente reacties. Je was er vanaf het allereerste begin bij en bent altijd trouw langs blijven komen. Dat heb ik zeer op prijs gesteld.

      Verwijderen
    2. Dank voor je complimenten :) Ik weet niet of ik er echt vanaf het àlllereerste begin bij was, maar ik weet wel dat ik je had zien reageren op een Engelstalige blog (misschien van Thomas, of van Trevor (The Mookse and the Gripes)?) en bedacht dat Anna van Gelderen wel erg Nederlands klonk. Dus toen heb ik je opgezocht. En jou ben ik blijven volgen, itt die andere blogs :) (The Mookse and the Gripes is wel ook actief op Goodreads.)
      Wat me trouwens nòg leuker dan Welsh lijkt is Bretons (Bretoens?), maar dat biedt Duolingo nog niet aan. Ik vond wel een andere gratis site die Bretons aanbiedt, maar daar moet ik me eerst aanmelden voordat ik kan rondkijken. Dat vind ik altijd vervelend.

      Verwijderen
    3. Ik weet van Bretons alleen dat het nauw verwant is met het Welsh, maar inderdaad Duolingo biedt het niet. Volgens de kenners is dat wel de beste gratis site. Het is ook belangrijk dat het leuk en interactief is, want dan is het veel gemakkelijker vol te houden.

      Verwijderen
  2. Dat vind ik heel jammer :-( Maar het is geweldig dat je zoveel plezier hebt in je nieuwe activiteiten. Ik wens je toe dat je daar nog lang van kunt genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Barbara. Ik hoop zelf ook dat ik nog jaaaaren zo door kan gaan.

      Verwijderen
  3. Heel spijtig, je hebt me veel leesplezier bezorgd door de jaren heen. Geniet van al je nieuwe activiteiten !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Willie. Fijn om te horen dat je wat aan mijn blog hebt gehad!

      Verwijderen
  4. Heel erg jammer voor ons, je lezers!!, maar alle begrip en alle goeds! Dankjewel voor al die jaren mogen meelezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lieve Anna, dit vind ik aan de ene kant jammer om te horen, want jouw ontzettend goed onderbouwde besprekingen zijn altijd een plezier om te lezen, ook al is het een boek dat ik misschien zelf niet zal lezen. Maar ik begrijp het wel heel goed en als ik kijk naar alle leuke dingen waar je mee bezig bent, geef ik je groot gelijk. Dat je eens met een hobby bent begonnen, wil niet zeggen dat je er in de eeuwigheid mee door moet gaan. En nu is het tijd voor andere zaken, waar je waarschijnlijk super veel plezier aan beleeft. En hopelijk houden wij contact via andere manieren!!

    Liefs, Bettina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij houden zeker contact via andere manieren, Bettina, ook in levende lijve.

      Verwijderen
  6. OOOooo, wat sneu voor mij, maar wat geweldig voor jou dat je zo fantastisch actief bent op allerlei terreinen. Bloggen, en zeker zo gewetensvol als jij het doet, is tijdslurpend. Die bieb waar jij nu werkt is een enorme bofkont (nou ja, als een bieb dat zijn kan) en ik hoop wel dat je blog te raadplegen blijft, want het is een heerlijk archief vol mooie en zinnige tips voor te lezen boeken. Heel veel dank voor alle inspirerende en wijzermakende stukken. Ik vond ze echt fantastisch!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de complimenten, Pieters! En mijn blog blijft zeker on-line staan, dus je kunt er nog steeds in grasduinen.

      Verwijderen
  7. Jammer voor ons maar het klinkt alsof je met veel energie allemaal leuke dingen doet! Geniet ervan! En blijf lezen 👍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Reken maar dat ik blijf lezen, Liliane. Dat zal ik noooit wegbezuinigen. En ik blijf natuurlijk ook jouw blog lezen.

      Verwijderen
  8. Reacties
    1. Gelukkig kunnen we altijd nog via andere kanalen boekentips uitwisselen, Hella.

      Verwijderen
  9. Hey Anna, we gaan voor mijn gevoel al even terug. Ik heb mij ooit op het bloggen gestort met jouw blog als inspiratie. Ik heb je opgezocht in het hoge noorden en dat was erg gezellig en ik ben je altijd blijven volgen, je staat nog steeds bovenaan in mijn favorietenlijst dus ik ga je missen. Maar ik weet hoe het gaat; de boekengek uit Zwolle is al weg sinds 2016 en Bibliofilos heeft in 2020 nog even van zich laten horen, maar ik houd ze nog steeds in de gaten en dat doe ik dus ook bij jou. Geniet van je nieuwe bezigheden in ieder geval en bedankt voor al je waardevolle bijdragen! Liefs, Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We gaan inderdaad al een hele tijd terug, Koen. Volgens mij ben je in 2011 bij langs geweest, dus dat is alweer 12 jaar geleden. Mocht je nog eens in de buurt zijn: je weet me te vinden en je bent van harte welkom.

      Verwijderen
  10. Ohhh jammer zeg. Maar ik begrijp het helemaal! Ik hoop wel dat je nog (beperkt) bijhoudt wat je leest op Goodreads zodat we iig nog een beetje weten wat je zoal leest....Bedankt voor je mooie blogs en heel veel plezier met al die andere leuke en mooie activiteiten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik na de zomer GoodReads weer bij ga houden, Joke. Ik werk de komende tijd extra in de bieb, vanwege de vakanties van mijn collega-vrijwilligers, en ik zit met de deadline voor mijn novelle (1 september), dus dat gaat nu allemaal even voor. Maar als alles goed gaat, kunen we binnenkrt in levende lijve mega-bijpraten!

      Verwijderen
    2. Ja daar verheug ik me erg op! 😇

      Verwijderen
  11. Jammer, Anna. Ik heb je recensies met veel plezier gelezen en ook vaak in je archief gezocht. Bedankt. Je nieuwe activiteiten klinken geweldig, ik wens je er veel succes mee, en misschien begin je wel een blog over kleding maken. Maar ik ben vooral benieuwd naar je korte verhalen en je novelle. Hoe kom ik te weten wanneer het gepubliceerd wordt?
    Margreet (Lugano-Zwitserland)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo leuk dat je regelmatig even reageerde, Margreet! Mijn publicaties staan allemaal op mijn LinkedIn profiel, en mocht de uitgever wat in mijn novelle zien, dan kondig ik dat natuurlijk ook luidkeels op LinkedIn aan. Maar dat verwacht ik niet direct. Ik zie het meer als een leuke vingeroefening voor mezelf. En ook voor jou geldt: mocht je nog eens in de buurt zijn, dan ben je van harte welkom. Ben je al in ons geweldige Groninger Forum geweest? Dat is echt een must see.

      Verwijderen
    2. Ik hoop binnenkort de gelegenheid daartoe te hebben. Dan wil ik je graag ontmoeten. Ik zal me melden. Margreet

      Verwijderen
  12. Hallo Anna, ik heb je site al een aantal jaren met veel plezier gevolgd en je hebt er regelmatig voor gezorgd dat ik een boek ook echt wilde lezen. Op dit moment ben ik bezig in the Henna Artist (en tot nu toe vind ik het een heerlijk boek). Volgens mij had ik dit boek gevonden op jouw blog. Ik zal je recensies missen. Ik wens je heel veel plezier met alle leuke activiteiten die je doet. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anita, leuk dat je ook van The Henna Artist geniet. Ik heb inmiddels deel 3 in huis en ga daar binnenkort aan beginnen. Ik kijk er echt naar uit. Veel leesplezier nog.

      Verwijderen