zondag 14 oktober 2018

Plato enzo

Plato door Mitch Francis (bron)
Ik denk niet dat er tegenwoordig nog hordes mensen zijn die de werken Plato (Athene c. 427 - c. 347 v.Chr.) lezen. Op het gym vertaalden wij ooit moeizaam een stuk van hem uit het originele Grieks, maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet meer herinneren wat dat was (Hella of Margreet, weten jullie dat misschien nog?).

Invloed
Maar zijn erfenis is nog steeds gigantisch, al zullen maar weinig mensen zich daarvan bewust zijn. Heel toevallig speelt zijn filosofie een belangrijke rol in twee boeken die ik tegelijkertijd aan het lezen was. In A History of God zet Karen Armstrong uiteen hoe groot zijn invloed op het vroege christendom was en in Jo Waltons speculatieve roman The Just City wordt de ideale samenleving uit zijn Politeia (de 'Staat', geschreven rond 380 v.Chr.) in de praktijk gebracht. In 2001 werd dit werk van Plato (dat in het Engels The Republic heet) in een enquête onder filosofen door het Britse Philosopher's Magazine trouwens uitgeroepen tot het belangrijkste filosofische werk ooit.

Voor de liefhebbers
Ik wist wel van dat de Politeia af, maar had mij er nooit in verdiept. Nu is dat voor het lezen The Just City ook niet perse noodzakelijk, maar ik vond het wel een mooie aanleiding om dat alsnog te doen, gewoon uit nieuwsgierigheid en voor een beter begrip. Hierbij dan, als inleiding op mijn komende bespreking van de roman van Jo Walton, een korte (en ondeskundige) uiteenzetting van de ideeën die Plato in zijn Politeia naar voren brengt. Ik heb het uitzoekwerk vooral voor mezelf gedaan, maar wie weet is er nog anderhalve man en een paardenkop die het ook interessant vindt. En nog een waarschuwing: dit is geen uitgebreide uiteenzetting van het werk van Plato, of zelfs maar van de Politeia,, maar slechts een kleine samenvatting van de ideeën die terugkomen in The Just City. Voor veel meer informatie kun je terecht op dit Wikipedia-artikel.

Eigentijds portret van Socrates (bron)
De dialoogvorm
Plato schreef zijn filosofische werken niet als droge verhandelingen, maar als dialogen. Dit verhoogde niet alleen de levendigheid en de leesbaarheid, maar het stelde hem ook mooi in staat om verschillende ideeën tegenover elkaar te zetten en als het ware het denkproces erachter weer te geven. Wel is het daardoor moeilijk om vast te stellen, wat hij zelf nou precies dacht, omdat hij de dialogen door derden laat voeren. Zo wordt de door hem zeer bewonderde Socrates (c. 469 - c. 399 v. Chr.) regelmatig opgevoerd, maar omdat die zelf nooit iets op schrift heeft gesteld, weten we niet of hem nu door zijn grote fan Plato dingen in de mond werden gelegd, of dat hij ze daadwerkelijk heeft verkondigd.


Rechtvaardigheid
Socrates is ook de belangrijkste spreker in dat deel van de Politeia waarop Walton haar The Just City heeft gebaseerd. Al discussiërend zet hij uiteen hoe de ideale staat er volgens hem uit zou moeten zien, en waarom. Dat is het aardige van Socrates (tenminste in de wijze waarop Plato hem ten tonele voert): hij neemt zijn gespreksgenoten mee; hij laat ze mede-ontdekker zijn van zijn inzichten. De Politeia gaat voor een groot deel over rechtvaardigheid, wat het is (niet helemaal hetzelfde wat wij er onder verstaan), en hoe het bereikt zou kunnen worden. Socrates/Plato stelt zich een stad voor waarin mannen en vrouwen allen dezelfde opleiding krijgen en waarin geen privébezit bestaat. De familie-eenheid wordt afgeschaft en kinderen en partners worden gedeeld: de opvoeding is het werk van de staat en huwelijken worden vervangen door zo nu en dan gereguleerd seksueel contact, uitsluitend bedoeld om kinderen voort te brengen. Matigheid in alles is belangrijk, want zowel weelde als armoede zijn slecht voor de menselijke ontwikkeling.

Manuscript van de 'Politeia' uit 1401
Lusten en impulsen
Verder is het essentieel dat iedereen wordt ingezet voor het soort werk waar hij goed in is. Dit bepaalt de betrokkene niet zelf, maar wordt ook weer uitbesteed aan de staat. Volgens Plato/Socrates zijn mensen op die manier het gelukkigst en draagt dit bij aan stabiliteit en rechtvaardigheid. Hij deelt de bevolking in in drie klassen: de leiders, de beschermers en de werkers, die allen hun eigen positie in de samenleving hebben, waarvan het de bedoeling is dat ze die altijd behouden. Bovendien worden ze geacht zonder morren de hun toebedeelde taak te vervullen. En waarom ook niet? Ze doen tenslotte het werk waarvoor ze geacht worden de meeste aanleg te hebben en over het algemeen is dat ook waar mensen het grootste plezier aan beleven. De beste regeringsvorm is de aristocratie, met aan het hoofd een koning-wijsgeer die verlicht genoeg is om het land met rechtvaardigheid te besturen. Democratie is geen goed idee op de langere termijn, want het volk is onvoldoende in staat om zijn lusten en impulsen te beheersen. Die moeten getemperd worden met een wijsheid die het product is van decennialange studie en reflectie.

Fout in bijna elk opzicht
Het idee dat mannen en vrouwen dezelfde opleiding krijgen, zal ons allemaal wel aanspreken, en de voorgeschreven matigheid vind ik ook erg sympathiek. Maar voor de rest? Het is niet voor niks dat Julian Baggini, de hoofdredacteur van Philosopher's Magazine, in 2001: "Although The Republic was wrong on almost every point, the questions it raises and the methods it uses are essential to the western tradition of philosophy. Without it we might not have philosophy as we know it." En dat is ook niet niks.

Benieuwd wat Jo Walton met dit werk doet in haar roman? Kan het systeem van Plato werken in de praktijk? Zal het gelukkige burgers opleveren? Meer rechtvaardigheid? Is Plato eigenlijk nog wel relevant voor onze tijd? Lees meer daarover in de volgende aflevering van mijn blog.

PS Aarzel niet om je eigen commentaar toe te voegen. Ik stel het zeer op prijs als mensen de moeite nemen om reacties of aanvullingen te plaatsen. 

10 opmerkingen:

  1. Hoi Anna, de verzamelde dialogen van Plato zijn prachtig in het Nederlands vertaald door Hans Warren en zijn vriend Mario Molegraaf. Ze waren niet te spreken over de bestaande vertaling van Plato door de Belg Xaveer de Win en hebben vanaf 1994 tot 2008 in 17 delen de complete Plato vertaald. Ik heb de eerste 9 delen en deel 17 (de wetten)gelezen en ik moet zeggen dat het bijna leest alsof het een origineel Nederlandse tekst is. Op zich zijn veel ideeën van Plato achterhaald, maar het is natuurlijk fascinerend om met zijn gedachtegoed in het Nederlands kennis te kunnen maken. Als het lukt ben ik van plan om de volledige Plato in 2019 te gaan lezen.
    Er is nog een derde vertaling van de Nederlandse school voor filosofie, maar die is gedaan door studenten die eerst maar eens een cursus leesbaar schrijven in het Nederlands moeten volgen. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wil je daarmee zeggen dat je ook de Politeia hebt gelezen, Erik? En zo ja, dan ben ik wel benieuwd wat je vond van de parabel van de grot, die mij om de een of andere reden altijd erg heeft gefascineerd.

      Verwijderen
    2. Hoi Anna, ik heb inderdaad "De staat" gelezen, in de vertaling van Warren en Molegraaf, deel 9 "Het bestel" genaamd en met deel 17 "De wetten" een van de twee dikste delen uit de serie. Het is zeker al 10 jaar geleden dat ik dit boek heb gelezen, voordat ik begon met stukjes te schrijven over de boeken die ik las en de parabel van de grot is zo'n beetje het enige dat ik me van het boek kan herinneren. Daar was ik inderdaad erg van onder de indruk, een geniale vondst zou ik zeggen. Ik kan het stuk over de grot zo gauw niet terugvinden. Groetjes, Erik

      Verwijderen
  2. Hallo Anna, mijn neefje van 17 leest Plato! Ik heb hem een boek van Plato voor zijn verjaardag gegeven. Ik kan me niet herinneren wat wij van hem vertaald hebben. Dat zou ik in mijn agenda's uit die tijd kunnen nagaan. Maar wellicht weet Hella het wel! Interessante recensie weer. Ik lees je altijd met plezier. Hartelijke groet, Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed om te horen dat er jongeren zijn die zich interesseren voor Griekse filosofie, Margreet! En hij boft natuurlijk wel met zo'n tante ;-)

      Verwijderen
    2. Ik weet het ook niet meer, kan me alleen nog Xenophon en Odyssee herinneren. Maar ging het niet over de grot?

      Verwijderen
    3. Nee, daar heb ik pas veel later over gelezen. Het ging over iets wat ik destijds erg saai vond en dat helemaal niet tot mijn verbeelding sprak - en kennelijk gold dat voor de rest van de klas ook.

      Verwijderen
  3. Prachtig verhaal Anna. Ik heb wel eens gedacht om het werk van Plato te gaan lezen (ik wil dan meteen weer compleet) maar heb het nog niet gedaan. De parabel van de grot ken ik en vond ik ronduit een eye-opener! Fascinerend om te beseffen dat er voor anderen een compleet andere werkelijkheid kan bestaan die net zo helder is voor hen als jouw beleving het is voor jezelf (leg het een beetje krom uit, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Koen, mocht je het complete werk van Plato in het Nederlands willen lezen, ga dan voor de vertaling door Hans Warren en Mario Molegraaf. In tegenstelling tot de 2 andere vertalingen is die in goed leesbaar Nederlands geschreven en volgens een vriend van mij die classicus is geeft hij de Griekse tekst ook goed weer. Groetjes, Erik

      Verwijderen
    2. Inderdaad, Koen, dat vind ik er ook zo fascinerend aan. Het zegt iets heel universeels over hoe wij de wereld beleven en drukt dat uit in beelden die meteen helder een aansprekend zijn. In een volgende post kom ik hier nog op terug.

      Verwijderen