donderdag 14 juli 2022

Hoe het er mee staat

Oplettende lezers is het misschien opgevallen dat ik de laatste weken weer vaker besprekingen post, na tijden van steeds sporadischer worden blogstukjes. Nou, het zit zo. Ik heb al een hele tijd last van gezondheidsgedoe: twee chronische kwalen waardoor ik nooit pijnvrij ben en daarnaast meerdere aandoeningen aan mijn ogen waardoor langere tijd achterelkaar werken met een beeldscherm doodvermoeiend is.

Ik was van plan om nog drie jaar door te werken tot mijn 67ste, omdat ik door omstandigheden relatief weinig pensioen heb opgebouwd, maar door het gesukkel met mijn gezondheid was ik sinds het voorjaar van 2021 permanent zo uitgeput dat er weinig energie overbleef voor andere dingen dan werk. Het lukte op zich allemaal nog wel, maar met veel hangen en wurgen. Leuk is anders en ook mijn blog leed daar onder.

Begin dit jaar heb ik daarom de knoop doorgehakt en besloten op mijn 64ste al met pensioen te gaan. Sinds 1 juni is het zover. Ik ben er financieel gigantisch op achteruit gegaan, maar ben zo opgeknapt van het niet meer de hele dag hoeven ploeteren, dat ik me eigenlijk schatrijk voel. Ik kan doen wat ik wil en wanneer ik dat wil. Ik hoef niet meer de hele dag mijn ogen verder te verpesten achter een beeldscherm. Ik hoef de wekker niet meer te zetten. Ik hoef nooit meer ingewikkelde juridische problemen op te lossen. Het is hemels!

Het gekke is dat ik het smoordruk heb met van alles en nog wat en dat de dagen voorbij vliegen. Ik schrijf ook weer meer blogjes, maar daar staat tegenover dat mijn leestempo eveneens omhoog is gegaan, zodat ik nog steeds permanent negen besprekingen achterloop. Daarom nu alvast even een overzicht van wat er nog in de pen zit (ik bespreek trouwens niet alles wat ik heb gelezen, over sommige boeken heb ik niet veel interessants te melden):

  • Anne Tyler, French Braid (VS 2022). Uitgelezen op 16 april.
    Heerlijk. Weer zo'n typisch Tylerverhaal over gewone mensen die toch bijzonder zijn.

  • Gail Tsukiyama, The Color of Air (VS 2020). Uitgelezen op 28 april.
    Speelt in de Japanse migrantengemeenschap op Hawaiï in de eerste decennia van de vorige eeuw, tijdens een dreigende vulkaanuitbarsting. Indrukwekkend.

  • Louisa May Alcott, Little Women (VS 1868-69). Uitgelezen op 19 mei.
    De klassieker over vier opgroeiende zussen tijdens en vlak na de Amerikaanse Burgeroorlog. Als kind ook al eens gelezen.

  • Matthew Sullivan, Midnight at the Bright Ideas Bookshop (VS 2017). Uitgelezen op 28 mei.
    Begint met een zelfmoord in een boekwinkel en eindigt met het oplossen van een raadsel uit de jeugd van de hoofdpersoon. weer eens wat anders.

  • Jennifer Saint, Elektra (GB 2022). Uitgelezen op 10 juni.
    Alweer zo'n mooie hervertelling uit de Griekse oudheid.

  • Laurie Lee, As I Walked Out One Midsummer Morning (GB 1969). Uitgelezen op 18 juni.
    Een geweldig reisverhaal over een voettocht door het Spanje van de jaren dertig, vlak voor en tijdens het uitbreken van de Burgerloorlog.

  • Bella Ellis, The Vanished Bride (GB 2019). Uitgelezen op 24 juni 2022.
    De gezusters Brontë als speurneuzen in een misdaadmysterie. Wat!? Ja, echt waar, en het is nog leuk ook.

  • Bonnie Rasmus, Lessons in Chemistry (VS 2022). Uitgelezen op 1 juli.
    Een heel leuk geschreven verhaal over een vrouw die het als wetenschapper probeert te maken in de jaren 50 en 60, met een serieuze ondertoon.

  • Franco Faggiani, Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween (Italië 2019). Uitgelezen op 9 juli.
    Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de enige Japanner die in 1912 de marathon liep op de Olympische Spelen in Stockholm en daar mee dan 54 jaar over deed. Hè?

  • Lars Mytting, De Zusterklokken (Noorwegen 2018). Aan het lezen.
    1880: een afgelegen dorp in Noorwegen met een pittige boerendochter, een jonge dominee, een Duitse architectuurstudent en een middeleeuwse houten kerk. Veelbelovend tot nu toe.

Tot gauw dus! O ja, en nog een boekig nieuwtje: na de zomer ga ik als vrijwillig medewerker voor een dagdeel aan de slag in de openbare bibliotheek om de hoek. Lijkt me leuk!
PS Aarzel niet om je eigen commentaar toe te voegen. Ik stel het zeer op prijs als mensen de moeite nemen om reacties of aanvullingen te plaatsen. Heb je dit boek besproken op je eigen blog? Dan zou het fijn zijn als je een link bij de reacties plaatst.

12 opmerkingen:

  1. Wat een goede stap! Heel fijn dat je dagen zich vullen met activiteiten waar je van geniet, zoals lezen. Ik kijk uit naar je nieuwe besprekingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk dat je het zo naar je zin hebt!
    Gepraat achteraf: ik neem aan dat (veel) korter werken bij wijze van compromis geen optie was?

    And hurrah for Gorey cats! (Over katten gesproken, knuf voor Popke!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat was geen optie. Ik was al terug gegaan naar 28 uur en dat haalde weinig uit.
      Popke was erg blij met de knuf en stuurt een nat neusje terug.

      Verwijderen
  3. Oh wat heerlijk voor je! Goede keuze toch uiteindelijk, kwaliteit van leven is veel belangrijker dan geld! je moet natuurlijk wel genoeg hebben om dan niet ipv gezondheidsklachten geldzorgen te krijgen...
    Ik heb mijn vervroegde pensionering gepland over 2,5 jaar, dan ben ik 62,5.
    Mijn verwachting is dan precies zoals jij het nu ervaart: meer lezen en genieten van het baas over je eigen tijd zijn. En gewoon geen loonslaaf meer te hoeven zijn 😀
    Geniet ervan! (Maar dat doe je al)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Uitstekend plan, Joke. Ik kan het je van harte aanbevelen. Ga van je vrijheid genieten als dat nog kan, want voor je weet ben je daarvoor te krakkemikkig. Collega's van dezelfde leeftijd als ik stappen er trouwens ook bijna allemaal vervroegd uit. Op een bepaalde leeftijd wordt werken gewoon erg zwaar.

      Verwijderen
  4. Heerlijk om te lezen dat het je zo goed bevalt! En gelijk Anne Tyler weer hoger op de lijst gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bespreking volgt hopelijk komende week - als ik niet te zeer bevangen raak door de hitte ;-)

      Verwijderen
  5. Wat naar om te horen dat je gezondheid je zoveel last geeft, maar ik ben wel heel blij voor je dat je de mogelijkheid had om vroeger te stoppen. En als de voordelen voor jezelf zo goed zijn in rust en gezondheid, dan weegt dat waarschijnlijk helemaal op tegen minder financiele armslag. Ik kijk uit naar je besprekingen! (en dikke knuffel aan Popke, en de groeten van mijn Juffertjes, met een voorzichtig nat neusje)

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Popke is heel ingenomen met de knuffel en geeft een - eveneens voorzichtig - nat neusje terug aan jouw Juffertjes.
      Het is inderdaad jammer dat het niet helemaal zo gegaan is, als ik had gepland, maar de achteruitgang in financiën wordt méér dan goedgemaakt door de vrijheid die ik nu heb en door het feit dat ik eindelijk weer tijd en energie heb voor hele andere dingen dan werk. Dus je hoort mij niet heel hard klagen ;-)

      Verwijderen
  6. Goede stap! Geniet van alle vrijheid die je nu hebt!

    BeantwoordenVerwijderen