zaterdag 1 augustus 2020

Sex & drugs & rock 'n roll

David Mitchell,
Utopia Avenue (GB 2020)
Roman, 608 pp.
vanaf september 2020 in het Nederlands verkrijgbaar onder dezelfde titel


Utopia Avenue was ergens aan het eind van de zestiger jaren een bekende Engelse band, met meerdere hits, een aantal goed ontvangen LP's en succesvolle optredens in Amerika. Hun muziek was een geheel eigen mengeling van rock, folk, jazz en psychedelica, net zoals de romans van David Mitchell een  eigenzinnige mix van allerlei literaire genres zijn. De vier leden, drie mannen en een vrouw, kwamen op dezelfde feestjes als David Bowie, Brian Jones, Janis Joplin, Leonard Cohen, en de gitarist liep tot zijn vreugde zelfs John Lennon een keer tegen het lijf.
‘You’re you, aren’t you?’ asks Jasper [de gitarist].
‘I think so,’ says John Lennon.
‘I’ve been looking for you since I got here.’
‘Congratulations. I’m looking for …’He needs a prompt.
‘Looking for what, John?’
‘Something I lost,’ says the Beatle.
‘What have you lost, John?’
‘My fuckin’ mind, pal.’
Nooit van deze beroemde Utopia Avenue gehoord? Dat kan wel kloppen, want de band is volledig aan het fantasievolle brein van David Mitchell ontsproten, maar het zou me niks verbazen als er nog eens groep komt die zich "Utopia Avenue" noemt, want er is tenslotte ook al een bekende podcaster, Bat Segundo, die zich naar een personage uit een roman van Mitchell heeft genoemd. En zoals we inmiddels gewend zijn van deze schrijver lopen niet alleen fantasie en werkelijkheid door elkaar heen, maar duiken ook personages uit eerdere romans van hem voortdurend op in dit werk, soms maar heel even, maar soms ook in een wat promintentere rol. Zo maakt tegen het eind een zekere Dr. Marinus zijn opwachting, iemand die de liefhebbers nog van zowel The Thousand Autumns of Jacob de Zoet als The Bone Clocks zullen kennen. Er komt een LP van het Cloud Atlas Sextet langs en zelfs een Mongoolse geest, die heel belangrijk blijkt te zijn. En, hé, dat is opvallend: de gitarist van Utopia Avenue heet Jasper de Zoet. Toeval? Nee, natuurlijk niet.

De dingen des levens
Jasper de Zoet is de raadselachtige gitaarvirtuoos, Elf (Elizabeth Francis) Holloway is de veelzijdig toetsenist en zangeres met de betoverende folk-stem, Dean Moss, de Cockney basgitarist is het stuk van de groep en Pete 'Griff' Griffin de nuchter drummer die het bluesy jazz-sausje levert. Ze beginnen in 1967 en we volgen ze van klunzige optredens in pubs naar een groot Amerikaans popfestival in California. We zien de bandleden en hun Canadese manager worstelen met de dingen des levens (een alcoholistische vader, bijvoorbeeld, een familielid dat verongelukt, een baby die dood in zijn wiegje ligt, een seksuele geaardheid waarvoor je destijds nog veroordeeld kon worden, het niet serieus genomen worden door de buitenwereld als vrouwelijk bandlid), maar ook - na verloop van tijd - een beetje met roem en met drugs.

Popsien
Dat "beetje" is misschien wel het probleem dat ik met Utopia Avenue had. Toegegeven, het boek geeft een ontzettend leuk tijdsbeeld van de popscene ("popsien") van 1967 en 1968, en er is daarbij zelfs een geestig hoofdstuk dat in Nederland speelt. Mitchell schrijft meestal behoorlijk virtuoos en is altijd onderhoudend; de hoofdpersonen zijn sympathiek en geloofwaardig en rond, de scènes allemaal even levensecht. Maar er staat niet gigantisch veel op het spel. Het kabbelt teveel, vooral in de eerste helft, ondanks het feit dat er steeds van alles gebeurt. En dat ontzettend leuke tijdsbeeld deed het voor mij ook onvoldoende. Ik denk trouwens dat alles te maken heeft met mijn zeer beperkte interesse voor de popscene en (ik durf het amper toe te geven, want het schijnt nogal raar te zijn) het gegeven dat ik de meeste popmuziek tamelijk vervelend vind. Tot 1980 heb ik de boel nog goed bijgehouden, en had ik een flinke LP-collectie, dus de popsterren die in dit boek voorbij komen, ken ik allemaal, maar daarna was ik er op uit gekeken en ben ik domweg elke interesse kwijt geraakt. Ik heb al gezien aan andere reacties dat de meeste mensen juist vanwege dat tijdsbeeld zeer gecharmeerd zijn van deze roman, dus mijn wat lauwe reactie is verre van representatief.

Hallucinaties
Wat ik echter wél heel interessant vond, zijn de worstelingen van stergitarist Jasper de Zoet. Jasper weet niet hoe hij emoties van anderen moet lezen, ervaart ze zelf maar vaagjes, kampt met auditieve hallucinaties, ziet een vreemd gezicht in de spiegel en heeft in zijn adolescentie een hele tijd in een psychiatrische kliniek doorgebracht. En let op, nu wordt het helemaal Mitchelliaans: het is namelijk maar de vraag of Jasper wel werkelijk gestoord is. De hallucinaties en het vreemde spiegelbeeld konden wel eens echt zijn, en overgeleverd van zijn verre voorvader Jacob de Zoet. Het ironische is dat ik de bovennatuurlijke elementen in The Thousand Autumns of Jacob de Zoet en The Boneclocks eigenlijk een beetje té vond, terwijl ik in Utopia Avenue het rare verhaal van Jasper juist ver weg het boeiendste onderdeel van het boek vond. Elke keer als we naar Jasper overschakelden, en er echo's uit eerdere Mitchell-romans klonken, veerde ik weer op. Hij is ook degene die de interessantste observaties over de relatie tussen werkelijkheid en verbeelding doet.

Klop klop
Ik hoop dus dat Mitchell na dit boek klaar is met de popscene en weer een echte Mitchelliaanse roman schrijft, en dat de horologists uit The Bone Clocks daar weer een rol in spelen. Ik vermoed dat dat ook inderdaad gaat gebeuren, want ik heb in Utopia Avenue al een klein jongetje in een bijrolletje gespot dat volgens mij duidelijk in dat universum thuis hoort. Ook zou het me niet verbazen als we dan nog meer gaan horen van de klopgeest die in Jaspers psyche rondwaart. Voor mij was dit dus niet meer dan een aardig tussendoortje, en eigenlijk wil ik de volgende weer een echt idiosyncratisch, lekker eclectisch Mitchell-verhaal.

PS Aarzel niet om je eigen commentaar toe te voegen. Ik stel het zeer op prijs als mensen de moeite nemen om reacties of aanvullingen te plaatsen. Heb je dit boek besproken op je eigen blog? Dan zou het fijn zijn als je een link bij de reacties plaatst.

9 opmerkingen:

  1. mmm ... als ik dit zo lees heb ik er opeens helemaal niet zo'n zin meer in

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed - maar weet het niet zeker natuurlijk - dat jij ook wat minder enthousiast zult zijn, Hella.

      Verwijderen
  2. Ik ben benieuwd. Na de positieve recensie in de Volkskrant aangeschaft. Ligt nu klaar om gelezen te worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De meeste recensies waren positief en de meeste lezersreacties ook, dus mijn standpunt is een beetje afwijkend. Dit was gewoon geen boek voor mij. Jij vindt het vast wel leuk en ik ben nu al benieuwd naar je bespreking.

      Verwijderen
  3. Misschien wel leuk als aanvulling: twee recensies uit The Guardian, de ene positief en de andere negatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik merk dat ik een beetje moe wordt van de boeken van Mitchell, vooral omdat er steeds zoveel lijntjes tussen allerlei boeken zitten en ik dus steeds het nare gevoel heb tijdens het lezen dat ik de helft mis. Ik vond de boeken die ik van hem heb gelezen wel mooi, vooral toen ik ze las, maar gek genoeg ben ik er nu enige tijd later een stuk minder enthousiast over. Vreemd hoe dat soms werkt. Ik laat deze dus ook aan me voorbij gaan, maar zoals gewoon vind ik het wel leuk om alle verschillende meningen te lezen :-)
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan ik me wel een beetje voorstellen, Bettina. Ik heb Mitchell vanaf het begin gevolgd; heb zijn eerste boek Ghostwritten gekocht niet vanwege recensies, maar alleen maar omdat er hoofdstukken in stonden die in China en Mongolië speelden, waar ik net was geweest. Tot mijn aangename verrassing bleek ik het een geweldig boek te vinden van een geweldige nieuwe schrijver, en sindsdien heb ik hem trouw gevolgd. Niet alles vind ik even goed (zoals al blijkt) maar ik blijf een zwak voor zijn boeken houden, ook omdat ik het zo leuk vind dat ik hem als het ware geheel "op eigen kracht" heb ontdekt ;-)

      Verwijderen
  5. Mooie bespreking Anna, maar ik laat hem ook aan mij voorbij gaan. Ik hou, naast klassiek, ook heel erg van popmuziek en ben erg geïnteresseerd in "de sien", maar dan haal ik het liever uit (auto)biografieën die het echte gebeuren beschrijven zoals die van Led Zeppelin, Keith Richards, Bruce Springsteen etc.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach Koen, en ik had nu juist gedacht dat dit een heel leuk boek voor jou zou zijn! Maar als je liever over het echte gebeuren leest, ben je met een roman natuurlijk aan het verkeerde adres.

      Verwijderen