maandag 30 december 2013

Mijn favorieten van 2013

Het hoort er inmiddels al jaren bij: een lijstje van de boeken waar ik het afgelopen leesjaar het meest van genoot. Dit jaar las ik door familieomstandigheden veel minder dan anders en kon ik vaak ook niet de energie opbrengen om me voortdurend te storten op boeken van hoogstaande kwaliteit, want die vragen over het algemeen toch wat extra inspanning. Ik las dus veel meer lichte kost dan normaal, maar inmiddels heb ik geconstateerd dat ik voorlopig even uitgekeken ben op met name misdaadromans (vooral thrillerschrijver Lee Child moest het hier ontgelden en sommige andere detectives heb ik niet eens besproken) en geniet ik weer volop van de literaire roman en de betere non-fictie. Geen enorme hoeveelheden boeken gelezen dus, maar toch nog wel verrassend veel mooie en ook (om onduidelijke redenen) meer pas verschenen boeken dan normaal. Laten we maar gewoon beginnen. Hier komen ze. Klik op de titel voor mijn bespreking.

Fictie (in alfabetische volgorde)
  • Jan van Aken, De afvallige (Nederland 2013)
    Een verrukkelijke historische roman die zich afspeelt in de nadagen van het Romeinse Rijk.
  • Kate Atkinson, Life After Life (Groot-Brittanië 2013)
    Origineel en zoals gewoonlijk bij Atkinson weer zeer leesbaar boek: hoe de hoofdpersoon steeds weer opnieuw geboren wordt en kleine gebeurtenissen grote gevolgen kunnen hebben.
  • Tan Twan Eng, The Garden of Evening Mists (Maleisië 2012)
    Een mooi en aangrijpend verhaal over de nasleep van de Tweede Wereldoorlog in Maleisië, waarbij een Japanse tuin een belangrijke rol speelt.
  • Denis Johnson, Train Dreams (Verenigde Staten 2011)
    Schitterende novelle over het leven van een eenvoudige man uit het Amerikaanse Westen.
  • Hannah Kent, Burial Rites (Australië 2013)
    Poëtisch en meeslepend: over de laatste maanden van een vrouw die in 1829 op IJsland ter dood werd veroordeeld. Gebaseerd op een waar verhaal.
  • Karl Ove Knausgård, Vader (Noorwegen 2010)
    Eerste deel van een serie over de schrijver zelf, die als een moderne Proust zijn leven uitpeutert.
  • Colum McCann, Zoli (Ierland 2006)
    Indringend verhaal over een zigeunerdichteres in Midden-Europa. Geïnspireerd door het leven van een zigeunerin uit Polen.
  • Dimitri Verhulst, De laatkomer (België 2013)
    Een gitzwarte komedie over Alzheimer. Riskant om zoiets te schrijven, maar zeer geslaagd.
Met eervolle vermeldingen in het wat lichtere genre voor:
  • Jane Harris, The Observations (Groot-Brittanië 2006)
    Een bijzonder leuke roman die speelt  in 19de-eeuws Schotland, met een verteller met een heel eigen stem.
  • Arturo Pérez-Reverte, The Seville Communion (Spanje 1995)
    Met afstand de leukste en origineelste misdaadroman die ik dit jaar las.

Non-fictie (eveneens in alfabetische volgorde)
  • Neil Ansell, Five Years in the Country (Groot-Brittanië 2011)
    Een prachtig boek voor iedere natuur- en vogelliefhebber: het uitstekend geschreven relaas van de vijf jaar die de schrijver alleen doorbracht in een geïsoleerd huisje in de Welshe heuvels.
  • Sarah Bakewell, How to Live (Groot-Brittannië 2010)
    Leven en werk en tijd van Michel de Montaigne, de 16de-eeuwse Fransman die het essay uitvond. Fascinerend.
  • Patrick Leigh Fermor, A Time of Gifts (Groot-Brittannië 1977) en Between the Woods and the Water (Groot-Brittannië 1986)
    Uiterst boeiend verslag van de voetreis die de jonge Fermor in 1933 en 1934 door Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Tsjechoslovakije en Hongarije maakte. Terecht als reisklassiekers beschouwd.
  • Edward Hirsch, How to Read a Poem (Verenigde Staten 1999)
    Perfect boek over de dichtkunst dat eigenlijk elke poëzieliefhebber zou moeten lezen.
  • Jane Hirshfield, The Heart of Haiku (Verenigde Staten 2011)
    Nog een heel mooi poëzieboek, maar dan over de haiku en de 17de-eeuwse Japanse dichter die deze dichtvorm groot maakte.
  • Sara Maitland, Gossip from the Forest (Groot-Brittannië 2011)
    Verrukkelijk boek over wouden, boswandelingen en sprookjes.
  • Lucy Worsley, If Walls Could Talk (Groot-Brittannië 2011)
    Ideale geschiedenis-voor-de-leek: zeer onderhoudend én informatief boek over het huiselijk leven vanaf de middeleeuwen in Engeland.
Wat waren de mooiste boeken die jij dit jaar gelezen hebt? Ik ben zeer benieuwd, ook naar de favorieten van de mensen die normaal niet reageren!

PS Aarzel om niet om je eigen commentaar toe te voegen. Ik stel het zeer op prijs als mensen de moeite nemen om reacties of aanvullingen te plaatsen!

20 opmerkingen:

  1. 18 titels meldt het lijstje 'aanbevolen 2013', maar morgen komt daar nog éen bij:
    http://boeklog.info/?cat=1820

    18 boeken is minder dan gemiddeld. Maar omgerekend nog wel altijd elke drie weken een goed boek dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig, mijn lijst telt ook 18 boeken, zo tel ik nu.
      Heb net jouw lijst doorgelezen en heb me voorgenomen om ook weer eens iets van Steve Jones te lezen. Het is veel te lang geleden dat ik over evolutie en biologie en dergelijke las!

      Verwijderen
  2. Hoi Anna, ook ik heb dit jaar veel minder gelezen dan normaal. Wel heb ik erg genoten van alle Kuifjes en alle Asterix-albums. Vooral bij de laatste heb ik vaak hardop moeten lachen. Ik heb slechts een nieuwe schrijver ontdekt:
    - Guy Delisle: een Franstalige Canadees die een aantal verukkelijke graphic novels heeft getekend en geschreven. Vooral zijn "Jeruzalem" over een verblijf in die stad met vrouw en twee kleine kinderen vond ik een genot om te lezen.
    Verder heb ik een aantal favorieten herlezen:
    - C.S. Lewis: De kronieken van Narnia
    - Hans Magnus Enzensberger: De Telduivel: een boek over een jongen van een jaar of 12 die s'nachts van de telduivel droomt die hem een aantal begrippen uit de wiskunde uitlegt.
    - Isaac Bashevis Singer: De familie Moskat: een uitgebreid epos over een Joodse familie in Warschau tussen ongeveer 1910 en 1939.
    - Homeros: De Odysseia in de prachtige vertaling van Imme Dros.
    - Tolstoj: Oorlog en vrede: Ik ben nu met herlezen gevorderd tot blz 1000. Dit blijft voor mij de mooiste roman die ik ken, vooral in de prachtige vertaling van Marja Wiebes en Yolanda Bloemen.
    Ik heb ook nog een reisverhaal herlezen:
    - Barbara Savage: Miles from nowhere: over een getrouwd stel dat met de fiets de wereld rondtrekt. Het mooiste fietsboek dat ik ooit gelezen heb en een van de mooiste reisverhalen.
    Verder heb ik zoals gebruikelijk weer veel fotoboeken aangeschaft en bekeken. Enkele toppers zijn:
    - Anthon Beeke: Body type: een heruitgave van het boek Alphabet uit 1968, waarin blote blanke vrouwen zo zijn gefotografeerd dat ze de letters van het alfabet vormen. Aangevuld met blote zwarte mannen die de cijfers van 0 tot 9 vormen. Prachtig vormgegeven.
    - Magnum stories: Het meest interessante boek over het persagentschap Magnum dat ik dit jaar bekeken en gelezen heb.
    - James Nachtwey: Inferno: Een prachtig boek van deze anti-oorlogsfotograaf over de verschrikkingen van de oorlog. Een welsprekender betoog tegen de gruwelen van de oorlog ben ik nog nooit tegengekomen.
    - Irving Penn: Flowers: zeer mooie bloemenfoto's, vaak van bloemen die al over hun hoogtepunt heen zijn.
    - Koos Breukel: Among photographers: portretfoto's van collega fotografen.
    - Claudio Alessandri: Women: stemmig boek met mooie foto's van naakte vrouwen.
    - Carl de Keyzer: USSR 1989: mooi boek over meerdere reizen door de voormailge Sovjet-Unie.
    En dan mijn fotoboek van het jaar:
    - Jimmy Nelson: Before they pass away: een adembenemend mooi boek van mensen die nog in stamverband leven, op hun mooist in vol ornaat gefotografeerd.
    Van deze boeken zijn korte besprekingen te vinden op librarything onder mijn naam. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is weer eens een heel ander soort lijst, Erik. Ik heb niks met fotoboeken of strips, maar wel met Oorlog en vrede, dat ook één van mijn lievelingsboeken is en dat ik zeker nog eens ga herlezen.

      Verwijderen
  3. ik ben een beetje aan het stoeien met mijn zinnen de laatste tijd, zelfs comments schrijven wil niet zo makkelijk. vreemde gewaarwording. ik wil je nog even bedanken voor je blogs over Patrick Leigh Fermors reisboeken. toen ik enige jaren terug de New York Review Books ontdekte, leerde ik ook hem kennen maar raakte hem net zo snel weer kwijt.. titel staat nu uiteraard genoteerd ;)

    wat mijn eigen favorieten betreft, ik ben van plan daar een blog over te schrijven..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben helemaal verslingerd geraakt aan Patrick Leigh Fermor. Hij is nieuwsgierig, erudiet, avontuurlijk, charmant en schrijft geweldig. Echt de ideale reisboekenschrijver. Hopelijk zijn z'n boeken ook iets voor jou.

      Verwijderen
  4. Hoi Anna, van Steve Jones (een van de favorieten van IJsbrand) heb ik ook ooit 2 boeken gelezen. Vooral "Almost like a whale", een update van "The origin of species" van Charles Darwin kan ik van harte aanbevelen. Ik wil ook nog 2 filmmakers en 1 film van harte aanbevelen.
    - Buster Keaton: een regisseur en komiek uit de stomme film van de jaren 20. Hij heeft veel hele leuke films gemaakt, maar zijn toppers vind ik:
    - Seven changes
    - Sherlock Jr.
    en The general
    Een andere filmmaker wiens werk ik dit jaar ontdekt heb is Satyajit Ray, een Indiase regisseur die films heeft gemaakt over het dagelijks leven in een klein dorpje in Bengalen in de jaren 50: The world of Apu.
    Een film die ik pas in de bioscoop heb gezien en die ik echt geweldig vind is "La vie d'Adèle" over een opgroeiende jonge vrouw in Frankrijk. Ik ben naar deze film geweest omdat ik een eerdere film van dezelfde regisseur "La graine et le mulet" de beste film van de laatste 10 jaar vind. Twee absolute topfilms van Abdellatif Ketiche.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat krijgen we nou, Erik? filmaanbevelingen op een boekblog ;-)
      Mijn absolute bioscoopfavoriet was La Grande Bellezza, inmiddels al twee keer gezien. Wat een overweldigende, overrompelende rijkdom aan beelden en muziek en ideeën. Ik dacht altijd dat ik vooral van understated hield, maar deze bijna barokke film zou ik zelfs met plezier een derde keer gaan bekijken.

      Verwijderen
  5. Mooie lijst, Anna. Het boek van Neil Ansell komt weer even boven aan mijn lijst te staan om te kopen, ik was die een beetje vergeten, maar nu komt weer helemaal terug wat je daarvan allemaal hebt verteld.
    Een heel mooi en leesbaar 2014 alvast toegewenst,

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet er volgens mij wel een echte liefhebber van rust en natuur voor zijn, Bettina, maar zo ja, dan is het boek van Ansell een absolute parel.
      Jij ook veel leesgenot in 2014 toegewenst.

      Verwijderen
  6. Ik heb ook erg weinig boeken gelezen dit jaar. Deels eigen schuld, bezig op het net of met muziek, deels door privébeslommeringen. Verder werd mijn blog bruut uit de lucht gehaald en had ik veel werk om het enigszins toonbaar te maken, dat zorgde voor toch wat snelle, kortere 'haast' recensies. Ik ben dus snel klaar met mijn favorieten voor 2013:

    - Jeroen Brouwers en zijn boek De laatste deur; essays over zelfmoord in de Nederlandstalige letteren. Ik blijf die schrijver een geweldenaar vinden
    - Jaume Cabré met De bekentenis van Adria. Alom tegenwoordig in de winkels en op het net maar verrassend goed
    - Albert Vigoleis Thelen met Het eiland van het tweede gezicht. Prachtig dikke pil, schelmenroman. Jammer dat hij maar 2 romans heeft geschreven

    Voor 2014 zien we wel. Blijft woekeren met de tijd maar dat geeft niet, ik lees en blog gewoon door. Iedereen de allerbeste wensen alvast voor 2014!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er kennelijk als enige in Nederland in geslaagd om dat boek van Jaume Cabré te ontlopen, want ik had er nog nooit van gehoord! Maar nu ben ik nieuwsgierig geworden en ga ik het eens opzoeken.
      Het boek van Albert Vigoleis Thelen verwacht ik vandaag in de brievenbus.
      Blijf lekker lezen en bloggen, ook in 2014!

      Verwijderen
  7. Hallo Anna,
    bij deze een reactie van ´iemand die normaal niet reageert´, maar het laatste jaar wel enorm heeft genoten van je boekbesprekingen. Ze maken me iedere keer weer nieuwsgierig, en hebben er mede toe bijgedragen dat ik dit jaar meer heb gelezen dan voorgaande jaren.
    Ik hoop dan ook van harte dat je nog lang je blog in de lucht houdt.
    Hier op de valreep mijn lijstje van 2013.
    Al het beste voor 2014!

    non-fictie:
    Bill Bryson...One Summer: America 1927
    Ian Morris...Why the West Rules - for Now
    Geert Mak...Reizen zonder John

    fictie:
    Jan van Aken...De Afvallige
    Rachel Joyce...The Unlikely Pilgrimage of Harold Fry
    Colum McCann...Transatlantic
    Colum McCann... Let the Great World Spin
    Ian McEwan...Sweet Tooth
    Dimitri Verhulst...De laatkomer
    Graeme Simsion...The Rosie Project
    Karl Ove Knausgård...Vader/Liefde/Zoon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om van je te horen, John! We lijken aardig dezelfde smaak te hebben en naar aanleiding van jouw lijst ga ik nu zeker meer van Column McCann lezen. Transatlantic komt definitief op de nog-te-lezen lijst!

      Verwijderen
  8. Hier mijn lijstje (met dank voor het idee!).
    http://heldenreis.nl/2014/01/gelezen-in-2013.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net even gekeken: wat leuk, een non-fictie lijstje in volgorde van eigenbelang!

      Verwijderen
  9. Dag Anna.
    Weinig gelezen voor mijn doen, teveel wat in de weg zat.
    Als ik herlezen meegerekend had waren hier “De onderaardsen” van Kerouac, “Tortilla Flat” van Steinbeck en “De scharlaken stad” van Haasse vanzelfsprekend hoog geëindigd.
    Hoewel ik geen rangschikking kan maken .. die is stemmingsafhankelijk, die verandert per “dag” springt één er bovenuit. In die zin dat ik na lezing er van “alles” van de man wil lezen [zoals ik dat vroeger had met Nescio, Louis Paul Boon, Theun de Vries of Marques.
    • Herman Franke: Traag licht (Podium 2010), een slotakkoord in velerlei opzicht. Samenklinken van meerdere verhaallijnen. Geschreven in een wedloop met de dood zonder melodramatisch te worden, maar met humor en bijna overdosis verbeeldingskracht.

    • Gerrit Krol: De Rokken Van Joy Scheepmaker (Querido 1971), destijds verzuimd te lezen. Na zijn overlijden uit de kast getrokken. Feest der herkenning en wat kan die man “kaal schrijven” [ik geef toe dat in mijn oordeel enig gevaar van het “Buddy Holly effect” geslopen kan zijn]
    • Jean-Marie Blas De Roblès: Waar De Tijgers Thuis Zijn (Ailantus 2010), ergens in het begin van het jaar gelezen. Kon het niet wegleggen. Ook hier weer mooi verschillende verhalen in elkaar geweven. “Dat loopt niet goed af” en toch wordt je er niet wanhopig of verdrietig van.
    • Karl-Ove Knausgaard: Vader (De Geus 2013), verslonden. Feest der herkenning, zo’n vader waarvan je bang bent en waar je loyaliteit voor blijft voelen. Soms bijna te openhartig, te pijnlijk, maar wat goed geschreven. En dan heb ik het nog niet over alle andere onderdelen naast de dode vader.
    • Lozje Kovacic: De Nieuwkomers [Deel I, II én III] ( Van Gennep 2010-2013), Wanneer worden de nadere werken van de man vertaald ?!. Hoe diepe ellende [2e wereldoorlog, ontworteling, honger, armoede en wat al niet meer) consequent beschreven is vanuit het standpunt van een opgroeiende jongen. Hoe opgroeien [overleven, zwerven, meisjes, schrijven enzovoorts) steeds bekeken wordt door de ogen van een opgroeiend kind. En het wordt nergens een drama, het blijft een avontuur. En nog wijze levenslessen over de onzin van goed en fout tussen de regels door.
    • Philip Snijder: Zondagsgeld (Mouria 2007). Zie bij Kovacic wat daar gezegd is over consequent kijken door de ogen van het kind dat hij was, hoewel die meer diepgang heeft. Dat wil niet zeggen dat dit oppervlakkig is. Je wordt gewoon die jongen die opgroeit op het Bickerseiland.
    • Rinus Spruit: De Rietdekker (Cossee 2009) Zelden een boek gelezen waarin iemand zo goed de vorm waarin iets wordt geschreven laat samenvallen met de inhoud. Met liefde en meegevoel geschreven biografie van een familie. Hoe laat je een zwijgzaam iemand aan het woord – Rinus Spruit kan dat.
    • Terry Pratchett: Interessante Tijden (Boekerij 2010). Ik weet het, dit is vliegende kolder. Maar daarom juist. Een jaar zonder Terry is een jaar minder gelachen. Ik krijg soms al tranen in de ogen als ik iemand probeer duidelijk te maken wat hier nu zo prachtig aan is. Maar dat is misschien heel persoonlijk (sic)
    • Torgny Lindgren: Herinneringen (De Geus 2012), en terecht zegt de schrijver dat hij geen herinneringen heeft. Die worden vertekend door ze op te schrijven. Hij heeft fantasie en dat maakt herinneringen onbetrouwbaar, maar daarom niet minder prachtig als ze worden opgeschreven door iemand als Torgny.
    • Verlyn Klinkenborg: Timothy’s Boek (Contact 2008). Tsja dit is zo’n geval van had ik dat nu maar eerder gelezen. Het dagboek van een Engelse landschilpad (hoewel hij een zij bleek en strikt genomen geen Engelse, maar een Turkse was). Geloof mij niet, maar lees dit zelf. Hier wordt je wijzer, gelukkiger en blijer van. En ga naar haar schild kijken in het museum in Engeland. Die tuin is er trouwens ook nog steeds.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je interessante en uitgebreide lijst, Menno. Ik las een jaar of 30 geleden ook veel (auto)biografieën maar tegenwoordig veel minder. Je aandachtsgebied verlegt zich door de jaren heen steeds sluipenderwijs van het een naar het ander, zo heb ik gemerkt.
      Ik zie dat je ook een liefhebber van Terry Pratchett bent. Ik heb hem afgelopen pas afgelopen jaar ontdekt, maar ga zeker met hem door. Er is niks mis met vliegende kolder, als het maar goede vliegende kolder is!
      En het boek van Klinkenborg klinkt wel zeer intrigerend. Dat ga ik eens verder uitzoeken.

      Verwijderen
  10. Hoi Anna,
    Ik ben nog net op tijd om je een Gelukkig Nieuwjaar te wensen!

    Van jouw lijstje heb ik Life After Life liggen, en Burial Rites ga ik zeker op mijn leeslijst zetten.

    Door omstandigheden heb ik in 2013 maar 20 boeken gelezen, en ik had ook veel behoefte aan lichte kost. Mijn favorieten zijn Happy Trails to You van Julie Hecht (korte verhalen rond één hoofdpersoon), Adrian Mole and the Weapons of Mass Destruction en Adrian Mole: the Prostrate Years door Sue Townsend. Mijn favoriete non-fictieboek (5 sterren!) is Talking Pictures: Images and Messages Rescued from the Past door Ransom Riggs, maar dat gaat over oude foto's, dus zal je waarschijnlijk niet aanspreken.

    Mijn complete 'book meme' staat hier:
    http://lethe1.dreamwidth.org/126814.html

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Lethe,
    Dat is toevallig: ik kwam vandaag net een stuk over dat boek van Ransom Riggs in (ik geloof) The New York Times tegen. Ik ben dol op oude foto's, maar dan alleen van familie of van plaatsen die ik goed ken.
    Adrian Mole heb ik vroeger met veel plezier gelezen en om The Queen and I heb ik ook ontzettend gelachen.
    Hopelijk lukt het ons allebei om in 2014 weer wat meer te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen