vrijdag 31 december 2010

Mijn favorieten van 2010

painting by MARIE M MATTHEWSHet is weer tijd voor een terugblik op het leesjaar, met lijstjes en statistiekjes. Ik ben dol op lijstjes en statistiekjes, tenminste zo nu en dan. Ik hield weer keurig bij wat ik dit jaar las, blogde gewetensvol over elk boek en een grote hoeveelheid leesplezier was mijn deel.

De totalen
Afgelopen jaar had ik het extra druk met mijn werk en heb ik een paar maanden heel hard getraind voor een prestatieloopje (wat tot mijn grote trots resulteerde in verplettering van mijn persoonlijk record op de 4 Mijl van Groningen), zodat ik ietsje minder las dan vorig jaar: 82 in 2009 tegen 85 in 2010. Ik weet dat er mensen zijn die honderden boeken per jaar lezen, en ik vind dat zeer bewonderenswaardig, maar als ik dat doe, voelt het als het consumeren van een hele berg junkfood: je wordt er vol en dik van, maar het geeft niet echt voldoening. Met ruim 80 boeken per jaar zit ik echt wel aan mijn taks, want dan heb ik tenminste ook nog tijd en gelegenheid om ze geestelijk te verwerken en er iets redelijk zinnigs over te schrijven. Wat mij betreft gaat kwaliteit hier dus voor kwantiteit.

De hebbedingetjes
Verder was 2010 het jaar waarin ik voor het eerst kennis maakte met een e-reader en gaat 2011 het jaar worden waarin ik zelfs eigenaar van een e-reader word! De Kindle 3 van Amazon die ik een tijd geleden in de VS besteld hebt (en die op dat moment ontzettend uitverkocht was), komt namelijk naar verwachting eind januari in deze contreien aan. Ik wacht met grote spanning af.

Mooiste literaire romans
  • alles van Proust, want ik las zowaar de volledige Á la recherche du temps perdu (in Engelse vertaling) en schreef naast besprekingen van de individuele delen een uitgebreid achtergrondverhaal over deze schitterende boeken;
  • The Infinities van John Banville, dat in een ander Ierland speelt dan we kennen, want de Griekse goden zijn er actief!;
  • de delen Boyhood en Youth uit J.M. Coetze's autobiografische trilogie (het derde deel, Summer, staat voor volgend jaar op het programma);
  • In a Strange Room van de Zuid-Afrikaan Damon Galgut, een wat ongewoon boek dat nog steeds nagalmt in mijn hoofd;
  • The Woman Who Waited van de Frans-Russische schrijver André Makine, van wie ik al verscheidene hele mooie boeken heb gelezen.
Meest hartverwarmende romans
  • Bel Canto van Ann Patchet, vooral voor operaliefhebbers;
  • The Girls van de Canadese Lori Lansens, het verrassende verhaal van twee zusters die geboren zijn met de hoofden aan elkaar vast.
Mooiste novelles
  • Rock Crystal, het ontroerende kerstverhaal van de negentiende-eeuwse Oostenrijker Adalbert Stifter;
  • Doctor Glas, een verontrustend relaas, maar o zo sterk geschreven, van de Zweed Hjalmar Söderberg;
  • The Metamorphosis, de indringende klassieker van Franz Kafka over een man die in een insect verandert.
Grappigste romans
  • Gods Behaving Badly van Marie Phillips, over het wangedrag van de Griekse goden in Londen; lezen in combinatie met The Infinities (zie onder Mooiste literaire romans);
  • A Short Gentleman van Jon Canter, een zeer Britse satire over een onuitstaanbare rijke advocaat.
Meest indrukwekkende non-fictie
  • A Book of Silence van Sara Maitland, die onderzocht wat stilte met iemand doet; een fantastisch boek.
Tot slot wil ik al die mensen die mijn blog lezen en vooral hen die reageren hartelijk danken voor hun belangstelling. Jullie maken bloggen een groot plezier, stimuleren mij om zo lezenswaardig mogelijke besprekingen te schrijven en geven aan mijn leeservaringen een grote extra.

En wat was trouwens jullie favoriete boek het afgelopen jaar?

11 opmerkingen:

  1. Ja, dat was toch wel The Lacuna van Kingsolver, en helemaal prachtig in combinatie met de film Frida. Schilderachtig mooi en met de matige recensies was ik het absoluut oneens.
    Fijne jaarwisseling!
    Hella

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was toch wel deel 1 van Proust, De kant van Swann. Ik kijk al uit naar de volgende delen. Deze wordt op de voet gevolgd (eigenlijk op gelijke hoogte)door de gedichten van Antjie Krog in de bundel Kleur komt nooit alleen. Ik vind het zinderende poëzie. In de non-fictie is het boek van Zeeman, Aan mijn voormalig vaderland echt een ware schatkamer aan leesplezier. Jij ook bedankt voor al je reacties en fijne jaarwisseling.

    groet,

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Judith (Leeswammes)1 januari 2011 om 11:50

    Leuk is dat he, als mensen die je blog lezen ook reageren? Dat moedigt mij ook altijd aan! 

    Mijn favorieten Ik heb er met moeite 10 weten te selecteren (dwz er waren zoveel meer mooie boeken). O.a. De Upwindvogel kronieken van Murakami, The Remains of the Day van Kazuo Ishiguro en The Help van Kathryn Stockett.

    Jij leest net weer andere boeken dan ik en het is leuk nieuwe boeken bij jou te kunnen ontdekken.

    Veel leesplezier in het nieuwe jaar! 

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb afgelopen jaar met veel plezier je blog gevolgd, al heb ik lang niet altijd een reactie achtergelaten. Ik wens je een goed 2011 met veel goeie boeken!
    Zelf heb ik mijn lijstjes niet zo goed bijgehouden. Ik heb dit jaar ongeveer 40 boeken uitgelezen, de meeste daarvan in de eerste helft van het jaar. Mijn favorieten van 2010 zijn denk ik: The Matisse stories, van A.S. Byatt, en De kellner en de levenden, van Vestdijk.  
    PS leuk dat Hjalmar Söderberg bij jouw favorieten van dit jaar staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Judith (Leeswammes)1 januari 2011 om 14:30

    Oh, De kellner en de levenden, die wil ik ook nog eens herlezen. Inderdaad een prachtig boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Hella,
    Ik heb meerdere boeken van Kingsolver gelezen, maar alleen The Poisonwood Bible vond ik echt goed, dus ik aarzel nogal bij deze. Ik heb trouwens ook enthousiaste besprekingen van The Lacuna gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Koen,
    Antjie Krog ken ik alleen als spreekster: ze gaf een paar jaar geleden een indrukwekkende en zeer goed gepresenteerde lezing hier in Groningen. Het boek van Zeeman zal ik eens in de gaten houden. Ik heb nog een boekenbon kapot te slaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Judith,
    The Remains of the Day is één van mijn favorieten aller tijden, echt een juweeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Judith,
    The Remains of the Day is één van mijn favorieten aller tijden, echt een juweeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Anna, 2010 was voor mij het jaar waarin ik 3 prachtige series heb gelezen:
    - De 5 delen korte verhalen van Anton Tsjechow in de nieuwe vertaling van Tom Eekman, Aai Prins en Anne Stoffel. Dit vind ik de mooiste boeken die ik ooit gelezen heb.
    - 12 delen van de memoires van Giacomo Casanova in de vertaling van Theo Kars. Casanova weet bijna iedere vrouw te versieren waar hij een oogje op heeft en schrijft daar meesterlijk over. Staat op nummer 2 op mijn lijst allertijden
    - 7 delen memoires van Konstantin Paustovski vertaald door Wim Hartog. Over het Rusland voor, tijdens en na de revolutie. Staat op nummer 5 van mijn lijst allertijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Allemachtig Erik, 5 delen korte verhalen en 19 delen mémoires: dat klinkt indrukwekkend. Van Konstantin Paustovski had ik nog nooit gehoord, van Casanova uiteraard wel, alleen had ik geen idee dat hij zo goed schreef. Ik vind de achttiende eeuw een fascinerende periode, dus misschien moet ik ook eens aan Casanova beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen